3ο Εργαστήριο Καινοτομίας: Με στρατηγικό στόχο την καινοτομία για έναν πιο σύγχρονο, καινοτόμο και αποδοτικό δημόσιο τομέα, πραγματοποιήθηκε στις 12-13 Δεκεμβρίου 2024 το 3ο Εργαστήριο Καινοτομίας στο Living Lab του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) στην Αθήνα, μια δράση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Καινοτομία στον Δημόσιο Τομέα (Ε.Σ.Δ.Κ.), που υλοποιείται το Ινστιτούτο Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Καινοτομιών (Ι.Τ.Ε.Κ.) του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. σε συνεργασία με το Τμήμα Καινοτομίας και Βέλτιστων Πρακτικών της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης.
Τα Εργαστήρια Καινοτομίας αποτελούν θεσμικό μηχανισμό του Συστήματος Καινοτομίας που εισήχθη με τον ν.5027/2023 και αποσκοπούν στην ενίσχυση της ανοικτής καινοτομίας, της διάδρασης των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης με εμπειρογνώμονες, στοχεύοντας στη διαμόρφωση καινοτόμων προσεγγίσεων και εργαλείων για την υποστήριξη των δημόσιων φορέων στον σχεδιασμό, τη βελτίωση και την αξιολόγηση δημόσιων υπηρεσιών που παρέχει ο δημόσιος τομέας.
Με θέμα «Διαμόρφωση κατευθύνσεων για τη διαδικασία και τα εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν για την αξιολόγηση και τη βελτίωση διαδικασιών και δημόσιων υπηρεσιών με την εφαρμογή καινοτόμων προσεγγίσεων και εργαλείων», το 3ο Εργαστήριο Καινοτομίας βασιζόμενο στη σχετική Σύσταση του Συμβουλίου του Ο.Ο.Σ.Α. (Recommendation on Human Centered Public Services) εστίασε στην ανάπτυξη ενός εγχειριδίου με τη μέθοδο της συν-δημιουργίας το οποίο θα αποτελέσει υποστηρικτικό εργαλείο για την καθοδήγηση δημόσιων φορέων στη δοκιμή, αξιολόγηση και ανάπτυξη πρωτοτύπων εφαρμογών αναβαθμίζοντας την εμπειρία του πολίτη.

Ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας Δημόσιων Υπηρεσιών
Στο 3ο Εργαστήριο Καινοτομίας, περισσότερα από 25 στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, εμπειρογνώμονες και εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας, χωρισμένοι σε 3 ομάδες, εργάστηκαν σε 12 breakout sessions και διεκπεραίωσαν αντίστοιχες ασκήσεις με τη χρήση διαδραστικών εργαλείων.
Το Εργαστήρι εστίασε στις βασικές αρχές ανθρωποκεντρικότητας και ανέδειξε τη δημιουργία ενός εργαλείου ενεργειών και προσεγγίσεων στον σχεδιασμό μιας νέας δημόσιας υπηρεσίας ή και τη βελτίωση μιας υπάρχουσας.
Συμμετοχική Καινοτομία: Οι Πολίτες Συν-Δημιουργοί των καινοτόμων δημόσιων υπηρεσιών
Κάθε Εργαστήρι Καινοτομίας, θέτει στο επίκεντρο του, τη συμμετοχική διάσταση και αλληλεπίδραση ως καταλύτη αλλαγών για τη δημιουργία περισσότερο ποιοτικών αποτελεσμάτων. Βασική αρχή της ανθρωποκεντρικότητας είναι η ανταπόκριση μιας δημόσιας υπηρεσίας στις αυξανόμενες ανάγκες των πολιτών. Αυτό επιτυγχάνεται όταν οι πολίτες ως χρήστες εμπλέκονται ενεργά σε διαφορετικά στάδια της βελτίωσης μιας υπάρχουσας υπηρεσίας ή διαδικασίας αλλά και στο σχεδιασμό και ανάπτυξη νέων πρωτότυπων εφαρμογών.
Στο Εργαστήρι αξιολογήθηκαν διαγνωστικά εργαλεία όπως η ανάλυση αναγκών χρηστών (User Empathy and Needs Analysis), η χαρτογράφηση συμπεριφορών (Behavioral Mapping) και η δημιουργία προφίλ χρηστών (User Personas). Παράλληλα, εξετάστηκαν μέθοδοι διαμόρφωσης εμπιστοσύνης και συναντίληψης των στελεχών της δημόσιας διοίκησης με τους χρήστες των δημόσιων υπηρεσιών όπως είναι τα εργαστήρια συν-σχεδιασμού (Co-Design Workshops) και η χαρτογράφηση της εμπειρίας των χρηστών (User Journey Mapping).

Συμπεριφορά χρηστών στο σχεδιασμό καινοτόμων πολιτικών
Η αξιοποίηση της Συμπεριφορικής Επιστήμης ως εργαλείου βελτίωσης των υπηρεσιών και διαμόρφωσης καλύτερων δημόσιων πολιτικών αποτέλεσε ένα ακόμα θεμελιώδες στοιχείο της ατζέντας του εργαστηρίου. Οι συμμετέχοντες εφάρμοσαν εργαλεία αξιολόγησης της συμπεριφοράς των πολιτών κατά την αλληλεπίδρασή τους με τις δημόσιες υπηρεσίες, εργάστηκαν σε πρακτικά παραδείγματα παρεχόμενων δημόσιων υπηρεσιών, με σκοπό την ανεύρεση τριβών, δηλαδή σημείων συνδιαλλαγής που προκαλούν δυσαρέσκεια και κόστος για τον πολίτη. Με βάση μεθόδους μέτρησης του κόστους το Εργαστήρι ανέπτυξε εναλλακτικά σχέδια βελτίωσης των δημόσιων υπηρεσιών.
Ευέλικτη διοίκηση (Agile Management): Μέθοδος ανάπτυξη καινοτόμων δημόσιων υπηρεσιών
Ένα ακόμη σημαντικό θέμα που βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, είναι η μέθοδος της ευέλικτης διοίκησης (Agile Management) που χρησιμοποιείται κατά τον επανασχεδιασμό των δημοσίων υπηρεσιών. Στο πλαίσιο της μεθόδου ευέλικτης διοίκησης, οι συμμετέχοντες εξέτασαν εργαλεία όπως το Scrum, το Kanban και το Lean και προωθήθηκαν πρακτικές που επιτρέπουν τη γρήγορη προσαρμογή σε μεταβαλλόμενες ανάγκες, τη δοκιμή και εφαρμογή καινοτόμων λύσεων και τη συνεχή βελτίωση μέσω της άμεσης ανατροφοδότησης από τους πολίτες.

Καινοτομία στην εμπειρία χρήστη
Ως βασικό στοιχείο της ανθρωποκεντρικότητας, δόθηκε έμφαση στην εμπειρία χρήστη (UX) για τη συνεχή βελτίωση δημόσιων υπηρεσιών και την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών μέσω εργαλείων A/B Testing και Heatmaps.
Το Εργαστήρι Καινοτομίας ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και ενθουσιασμό συνεισφέροντας στη διαμόρφωση ενός συνεκτικού πλαισίου που μπορεί να εφαρμόζεται κάθε φορά που σχεδιάζεται μια νέα υπηρεσία ή αξιολογείται μια υφιστάμενη προκειμένου αυτή να βελτιωθεί.
💡 Οι αιτήσεις για το 4ο Εργαστήριο Καινοτομίας έχουν ανοίξει! Εξασφαλίστε τη θέση σας κάνοντας εγγραφή στους παρακάτω συνδέσμους: https://shorturl.at/sh5ce