Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος»- ΙΤΥΕ ανέπτυξε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) υποστήριξης του σχεδιασμού και της ανάπτυξης των δρομολογίων της μεταφοράς μαθητών στην ΠΔΕ. Το ΠΣ αξιοποιεί εργαλεία που βασίζονται στις εφαρμογές συλλογής, διαχείρισης και ανάλυσης γεωχωρικών δεδομένων (Geographic Information Systems- GIS). Ωφελούμενοι της υπηρεσίας είναι μαθητές, σχολεία, επιχειρήσεις μεταφορών καθώς και οι αρμόδιοι υπάλληλοι των Περιφερειών.
Αριθμός ωφελούμενων έτους 2022 (εκτίμηση): 13.000 μαθητές, Αριθμός ωφελούμενων έτους 2021: 13.000
Βασικοί λόγοι ανάπτυξης της καινοτομίας είναι:
Οι μαθητές, ως δικαιούχοι βάσει διαφόρων κριτηρίων που προβλέπονται από το νόμο για την χρήση υπηρεσιών μεταφοράς για την καθημερινή τους διαδρομή από και προς το σχολείο, υποβάλουν αίτηση στη Διεύθυνση του σχολείου. Ο Διευθυντής του σχολείου με τη χρήση κωδικών καταχωρεί τις αιτήσεις στο ΠΣ, το οποίο αυτόματα αξιολογεί αν οι αιτούντες είναι δικαιούχοι της υπηρεσίας καθώς και αν δικαιούνται μαθητικό δελτίο μετακίνησης με ΜΜΜ ή αν απαιτείται η μίσθωση ειδικών δρομολογίων για τη μεταφορά τους. Στη συνέχεια αρμόδιοι υπάλληλοι της Περιφέρειας σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανωτέρω διαδικασία, τοποθετούν σε ψηφιακό χάρτη τα σημεία (διευθύνσεις) της κατοικίας των μαθητών για τους οποίους απαιτείται η μίσθωση ειδικών δρομολογίων μεταφοράς. Το ΠΣ με την χρήση των εφαρμογών GIS, αυτόματα δημιουργεί και απεικονίζει στο χάρτη τα δρομολόγια που χρειάζεται να μισθωθούν για την παροχή της υπηρεσίας.
Η καινοτομία αποτελεί βελτίωση της προϋπάρχουσας διαδικασίας, η οποία βασιζόταν σε μη αυτόματη παραλαβή και επεξεργασία των αιτήσεων και διαμόρφωση των δρομολογίων μεταφοράς χωρίς την χρήση τεχνολογικών εργαλείων.
Κατά το διάστημα Ιανουάριος 2021- Ιούλιος 2022 το ΙΤΥΕ συνεργάστηκε, μετά από σύναψη σύμβασης, με την Περιφέρεια Αττικής για την ανάπτυξη αντίστοιχης εφαρμογής, η οποία αναπτύχθηκε σε νέο περιβάλλον και είναι εξελιγμένη με τη δυνατότητα νέων λειτουργιών. Πιο συγκεκριμένα, η εφαρμογή αναπτύχθηκε σε νέο πληροφοριακό περιβάλλον με πρόσθετες δυνατότητες όπως η κοστολόγηση των υπηρεσιών, η δυνατότητα χρήσης τόσο για τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς, όσο για το Μετρό, καθώς και η διατήρηση ιστορικού αρχείου (αιτήσεις, δρομολόγια). Επιπλέον, η εφαρμογή αναμένεται να εμπλουτιστεί με νέες λειτουργίες, όπως η παρακολούθηση εκτέλεσης των δρομολογίων.
Η πρωτοπορία της καινοτομίας οφείλεται στους ακόλουθους παράγοντες:
Η καινοτομία έχει ως κύριους στόχους:
Το κόστος για την ανάπτυξη της καινοτομίας στην ΠΔΕ ανήλθε στο ποσό των 25.000 ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από ίδιους πόρους της Περιφέρειας, ενώ το ετήσιο κόστος λειτουργίας της ανέρχεται στο ποσό των 5.000 ευρώ ανά έτος. Επιπλέον δαπανάται το ποσό των 1.000 ευρώ ετησίως για τη χρήση υπηρεσιών api χαρτών google.
Για την πρώτη έκδοση της εφαρμογής για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας απασχολήθηκαν 2 Μηχανικοί Η/Υ και Πληροφορικής οι οποίοι αφιέρωσαν 6 ανθρωποώρες εργασίας ανά μήνα έκαστος. Για τη συντήρηση της εφαρμογής απαιτείται 1,5 ανθρωποώρα εργασίας ανά μήνα.
Τα σημαντικότερα αποτελέσματα που έχουν προκύψει από την ανάπτυξη και υλοποίηση της καινοτομίας είναι:
Κατά τη διάρκεια της παραγωγικής χρήσης, συγκεντρώνονται ανά σχολικό έτος πάνω από 13 χιλιάδες έγκυρες αιτήσεις μεταφοράς οι οποίες υποβάλλονται από περισσότερα από 600 σχολεία, χρησιμοποιούνται πάνω από 200 τακτικές γραμμές μεταφοράς, οι οποίες υποστηρίζονται από 7 εταιρείες μεταφορών ενώ πάνω από 2 χιλιάδες μισθωμένες διαδρομές δημιουργούνται από τους χρήστες στην ΠΔΕ, για μαθητές που ζουν σε απομακρυσμένες ή δύσκολα προσβάσιμες περιοχές.
Αφετηρία για την ανάπτυξη της καινοτομίας αποτέλεσε η διαπίστωση για την ανάγκη βελτίωσης της διαδικασίας για την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών. Δημιουργήθηκε ομάδα εργασίας από στελέχη της Περιφέρειας και του ΙΤΥΕ Διόφαντος, η οποία ανέλυσε και κατέγραψε τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες του προ υπάρχοντος συστήματος και εντόπισε τις δυνατότητες βελτίωσης. Στη συνέχεια αναζητήθηκαν τα πλέον κατάλληλα και πρόσφορα τεχνολογικά μέσα και εργαλεία για την υποστήριξη της σχεδιαζόμενης βελτίωσης και τελικά επελέγη ως βέλτιστη λύση η ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος. Το στάδιο αυτό διήρκεσε 2 μήνες. Ακολούθως, στελέχη του ΙΤΥΕ Διόφαντος ανέπτυξαν, σε διάστημα 6 μηνών, το ΠΣ σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίστηκαν από την ομάδα εργασίας.
Κατά το στάδιο αυτό, που διήρκεσε 6 μήνες, πραγματοποιήθηκε δοκιμαστική λειτουργία της πρώτης έκδοσης του συστήματος με εικονικά δεδομένα που καταχωρήθηκαν από αρμόδια στελέχη – χρήστες της Περιφέρειας ώστε να ελεγχθεί η αποδοτική λειτουργία του. Στη συνέχεια τα στελέχη παρείχαν ανατροφοδότηση για ενδεχόμενες προτάσεις βελτίωσης.
Οι μαθητές, ως δικαιούχοι βάσει διαφόρων κριτηρίων που προβλέπονται από το νόμο για την χρήση υπηρεσιών μεταφοράς για την καθημερινή τους διαδρομή από και προς το σχολείο, υποβάλουν αίτηση στη Διεύθυνση του σχολείου. Ο Διευθυντής του σχολείου με τη χρήση κωδικών καταχωρεί τις αιτήσεις στο ΠΣ, το οποίο αυτόματα αξιολογεί αν οι αιτούντες είναι δικαιούχοι της υπηρεσίας καθώς και αν δικαιούνται μαθητικό δελτίο μετακίνησης με ΜΜΜ ή αν απαιτείται η μίσθωση ειδικών δρομολογίων για τη μεταφορά τους. Στη συνέχεια αρμόδιοι υπάλληλοι της Περιφέρειας σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανωτέρω διαδικασία, τοποθετούν σε ψηφιακό χάρτη τα σημεία (διευθύνσεις) της κατοικίας των μαθητών για τους οποίους απαιτείται η μίσθωση ειδικών δρομολογίων μεταφοράς. Το ΠΣ με την χρήση των εφαρμογών GIS, αυτόματα δημιουργεί και απεικονίζει στο χάρτη τα δρομολόγια που χρειάζεται να μισθωθούν για την παροχή της υπηρεσίας.
Η καινοτομία αποτελεί βελτίωση της προϋπάρχουσας διαδικασίας, η οποία βασιζόταν σε μη αυτόματη παραλαβή και επεξεργασία των αιτήσεων και διαμόρφωση των δρομολογίων μεταφοράς χωρίς την χρήση τεχνολογικών εργαλείων.
Κατά το διάστημα Ιανουάριος 2021- Ιούλιος 2022 το ΙΤΥΕ συνεργάστηκε, μετά από σύναψη σύμβασης, με την Περιφέρεια Αττικής για την ανάπτυξη αντίστοιχης εφαρμογής, η οποία αναπτύχθηκε σε νέο περιβάλλον και είναι εξελιγμένη με τη δυνατότητα νέων λειτουργιών. Πιο συγκεκριμένα, η εφαρμογή αναπτύχθηκε σε νέο πληροφοριακό περιβάλλον με πρόσθετες δυνατότητες όπως η κοστολόγηση των υπηρεσιών, η δυνατότητα χρήσης τόσο για τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς, όσο για το Μετρό, καθώς και η διατήρηση ιστορικού αρχείου (αιτήσεις, δρομολόγια). Επιπλέον, η εφαρμογή αναμένεται να εμπλουτιστεί με νέες λειτουργίες, όπως η παρακολούθηση εκτέλεσης των δρομολογίων.
Η πρωτοπορία της καινοτομίας οφείλεται στους ακόλουθους παράγοντες:
Η καινοτομία διαδίδεται στο εσωτερικό του ΙΤΥΕ καθώς και της ΠΔΕ μέσω παρουσιάσεων και ενημερωτικών – υπηρεσιακών σημειωμάτων και σε άλλους φορείς με την πραγματοποίηση συνεδρίων, εκδηλώσεων, ημερίδων και με παρουσιάσεις σε ομάδες εργασίας.
Στελέχη του ΙΤΥΕ συνεργάστηκαν για τον από κοινού σχεδιασμό, τον καθορισμό των προδιαγραφών καθώς και τον έλεγχο υλοποίησης της καινοτομίας με στελέχη της ΠΔΕ. Αντίστοιχη συνεργασία υπήρξε και για την επέκταση της εφαρμογής της καινοτομίας στην Περιφέρεια Αττικής.
Στο πλαίσιο της υιοθέτησης της νέας εφαρμογής ανέκυψαν αντιδράσεις από φορείς παροχής υπηρεσιών μεταφορικού έργου που θεωρούσαν ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος θα περιόριζε τον αριθμό των εξυπηρετούμενων χρηστών των υπηρεσιών τους.
Για την αντιμετώπιση των αντιδράσεων πραγματοποιήθηκαν ενέργειες παρουσίασης και ενημέρωσης μέσα από τις οποίες επικοινωνήθηκε ότι τέτοιου είδους συστήματα συμβάλλουν στην ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας και την αποδοτικότερη – γρηγορότερη υλοποίηση των προβλεπόμενων από αυτή.
Αναγκαίες συνθήκες για την επιτυχή λειτουργία της εφαρμογής είναι:
1) Η εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού,
2) Η ύπαρξη ενός πυρήνα από έμπειρα στελέχη τα οποία λειτουργούν αρχικά ως «πολλαπλασιαστές» υποστηρίζοντας τα υπόλοιπα στελέχη τα οποία δυσκολεύονται στο πρώτο στάδιο εφαρμογής της καινοτομίας.
Με βάση την έως τώρα εμπειρία προκύπτει η δυνατότητα για μια σειρά από εφικτές επεκτάσεις:
1) Προσθήκη λειτουργιών για επέκταση σε άλλες Περιφέρειες με πρόσθετες ανάγκες (ήδη έχει ξεκινήσει σχετική εφαρμογή στην Αττική).
2) Παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της θέσης των οχημάτων μεταφοράς.
3) Αποστολή ειδοποιήσεων προς τους γονείς/κηδεμόνες σε περίπτωση καθυστερημένης άφιξης του οχήματος και άλλων συμβάντων.
4) Παροχής υπηρεσιών μεταφοράς για την αρτιότερη οργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών.
Yποστήριξη της ανάπτυξης καινοτομίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού οικοσυστήματος.
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου.