7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης

Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ιατρονοσηλευτικών Ροών Εργασίας και Διακίνησης Πληροφοριών «ΠΑΝΑΚΕΙΑ»

22/06/2023

Η Καινοτομία

Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ιατρονοσηλευτικών Ροών Εργασίας και Διακίνησης Πληροφοριών «ΠΑΝΑΚΕΙΑ»

H καινοτομία αφορά τη διαχείριση πληροφοριών κατά τη νοσηλεία ασθενών μέσα από το πληροφοριακό σύστημα «ΠΑΝΑΚΕΙΑ» που ανάπτυξε η 7η Υγειονομική Περιφέρεια Κρήτης. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί να διαλειτουργεί με άλλα συστήματα,  όπως  το σύστημα γραφείου κίνησης, το σύστημα εξωτερικών ιατρείων, το σύστημα  LIS (Laboratory information System) και μερικώς με το RIS (radiology information system), με τη χρήση δικτυακών υποδομών.

Η καινοτομία αποτελεί ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό ιατρονοσηλευτικό φάκελο υγείας στην Ελλάδα, που χρησιμοποιείται από το σύνολο των κλινικών τμημάτων των νοσοκομείων της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης. Το σύστημα, εξασφαλίζει ένα περιβάλλον χωρίς την ανάγκη εγγράφων (parerless), ενώ ενισχύει τον τρόπο εργασίας και τον ρόλο των νοσηλευτών στην παροχή υπηρεσιών υγείας.

Η καινοτομία σχεδιάστηκε  σύμφωνα με τη γνώση που παρείχε μια πλειάδα συμμετεχόντων ιατρών, νοσηλευτών και στελεχών πληροφορικής, ενώ έχει προσαρμοστεί πλήρως στις ιατρονοσηλευτικές ροές ενός νοσοκομείου.

Η καινοτομία αναπτύχθηκε το 2020-2021 βασιζόμενη σε προηγούμενη έκδοση και περιλαμβάνει πέντε  αναβαθμίσεις:

Α. Τη δυνατότητα πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος των Διαγνωστικά Ομοιογενών Ομάδων- DRG, το οποίο είναι σύστημα κατηγοριοποίησης ασθενών που εφαρμόζεται για πρώτη και μοναδική φορά στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Κέντρο Τεκμηρίωσης και Κοστολόγησης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών-ΚΕΤΕΚΝΥ.

Β. Την εισαγωγή ηλεκτρονικών φορμών στο πληροφοριακό σύστημα που αφορούν τη νοσηλεία του ασθενή όπως πτώσεις, παρενέργειες μετάγγισης, γενικά συμβάντα κτλ για τη διασφάλιση της ποιότητας της νοσηλείας των ασθενών σε συνεργασία με τον Οργανισμό Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ).

Γ. Την αξιοποίηση των προβλεπτικών αλγορίθμων για τον υπολογισμό της πιθανότητας ατυχημάτων/συμβάντων στους ασθενείς με βάση δεδομένα που συλλέγονται από τους ασθενείς (πχ πρόβλεψη κατακλίσεων κατά Morse, πρόβλεψη πιθανότητας πτώσης ασθενούς κτλ), σε συνεργασία με τον ΟΔΙΠΥ.

Δ. Την έκδοση αναφορών σχετικά με την  αλληλεπίδραση και των αντενδείξεων της φαρμακευτικής αγωγής για τους νοσηλευόμενους ασθενείς

E. Την εφαρμογή πρωτοκόλλων ανά ασθενή/κλινική.

Ωφελούμενοι:

Δημόσιοι Υπάλληλοι / Δημόσιες οργανώσεις

2023 :  8 Νοσοκομεία της ΥΠΕ Κρήτης, 2.548 χρήστες (1.139 γιατροί, 1.142 νοσηλευτές, 134 Προϊστάμενοι Τμημάτων κα)

Χρησιμοποιεί τεχνολογικό μέσο;

Ναι

Βασικός λόγος ανάπτυξης:

Αλλαγές σε νομοθεσία

Οι βασικοί λόγοι που  οδήγησαν στην ανάπτυξή της καινοτομίας ήταν:

  • Η έλλειψη ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, που οδήγησε στην ανάγκη για βελτίωση των διαδικασιών και την ελαχιστοποίηση των λαθών στην παροχή φροντίδας.
  • Η προσαρμογή σε νέα νομοθεσία (DRGS) η οποία προβλέπει την κατηγοριοποίηση των ασθενών και τη συστηματική συλλογή έγκυρων και αξιόπιστων δεδομένων με σκοπό την ταξινόμησή τους σε διαχειρίσιμο αριθμό κατηγοριών περιστατικών.

 

  • Η ανάγκη για αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για γρήγορη, άμεση και αξιόπιστη πρόσβαση στις πληροφορίες νοσηλείας των ασθενών της κλινικής, την ομογενοποίηση διαδικασιών καθώς και τη διάχυση των υπαρχόντων βέλτιστων πρακτικών.

Τρόπος λειτουργίας:

Ο θεράποντας ιατρός έχοντας πρόσβαση στο σύστημα διαθέτει ολοκληρωμένη εικόνα για τον ασθενή του, με πληροφορίες από όλα τα νοσοκομεία της Κρήτης ,μέσω ενός πλήρους νοσοκομειακού ηλεκτρονικού αρχείου, προσβάσιμο από οποιοδήποτε υπολογιστικό σύστημα (Η/Υ, tablet, smart phone κα).

Στο σύστημα έχει πρόσβαση επίσης το νοσηλευτικό προσωπικό, για την καταγραφή των νοσηλευτικών παρεμβάσεων. Πλέον, δεν χρειάζεται ο νοσηλευτής να καταγράφει με το χέρι τις εντολές νοσηλείας και τις απαιτούμενες δίαιτες, φυσικοθεραπείες, το διάγραμμα ζωτικών κτλ που χρειάζονται, καθώς όλα αυτά προκύπτουν αυτόματα από το σύστημα.

Επίσης οι χρήστες του συστήματος, χρησιμοποιούν κωδικοποιημένη ιατρική πληροφορία σύμφωνα με το Σύστημα Διαγνωστικά Ομοιογενών Διαγνώσεων (DRG) και ο ιατρός καταχωρεί τη διάγνωση κατά τύπο νόσου icd10 και τις ιατρικές πράξεις, με βάση τις προδιαγραφές για τη Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση των Νόσων και των Σχετικών Προβλημάτων Υγείας.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες μέσα από το σύστημα προχωρούν σε κοστολόγηση σύμφωνα με τις απαιτήσεις του νόμου,  αντικαθιστώντας τα Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια (ΚΕΝ).

Στο τέλος της νοσηλείας "οριστικοποιεί" τα παραπάνω, τα οποία μέσω web service ανεβαίνουν στον server του ΚΕΤΕΚΝΥ και επιστρέφεται το DRG και ένα βάρος νοσηλείας. Με βάση το DRG και το βάρος νοσηλείας, το νοσοκομείο στη συνέχεια μπορεί να αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ.

Στόχος της καινοτομίας:

Η καινοτομία στοχεύει στην:

 

  • Μείωση της γραφειοκρατίας και την εξοικονόμηση πόρων και ανθρωποωρών εργασίας κατά τουλάχιστον 20%,
  • Αύξηση των διαθέσιμων πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τις νοσηλείες με σκοπό την υποστήριξη της λήψης αποφάσεων του προσωπικού και της μείωσης των λαθών σε ποσοστό σχεδόν 100%.

Βασική πηγή χρηματοδότησης:

Προϋπολογισμός φορέα

Η καινοτομία αναπτύχθηκε από στελέχη της Υγειονομικής Περιφέρειας χωρίς κόστος. Για την ανάπτυξή του απασχολήθηκε ένας (1) προγραμματιστής Η/Υ του φορέα για διάστημα 2 ετών, ενώ  για την υλοποίηση/συντήρηση/επέκταση απασχολείται επίσης ένας (1) προγραμματιστής Η/Υ του φορέα σε συνεχή βάση. Για την προσαρμογή του και την εξάπλωση/παραμετροποίησή του, απασχολήθηκαν ακόμα πλήθος στελεχών (ιατρών, νοσηλευτών, διοικητικών) από τα Νοσοκομεία της ΥΠΕ.

Κύρια αποτελέσματα από την ανάπτυξη της καινοτομίας για τον φορέα και τους χρήστες της:

Βελτίωση αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του φορέα

Πως βοήθησε η καινοτομία την μεταβολή συγκριτικά με την προηγούμενη κατάσταση:

Η καινοτομία έχει επιτύχει σημαντικά αποτελέσματα ως εξής:

  • Εξοικονόμηση περίπου 10-16 ωρών ανά κλινική (αρχική εκτίμηση) ανά ημέρα από τη διενέργεια γραφειοκρατικών διαδικασιών, καθώς παρέχει γρήγορη, άμεση και αξιόπιστη πρόσβαση στις πληροφορίες νοσηλείας των ασθενών, εξασφαλίζοντας περισσότερες ώρες στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό για τη φροντίδα των ασθενών.
  • Εξοικονόμηση πόρων λόγω της κατάργησης της αναγκαιότητας τήρησης χάρτινου φακέλου σε ποσοστό 90%.
  • Η ικανοποίηση του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού από την καινοτομία , όπως προκύπτει από σχετική έρευνα που έγινε το 4ο τρίμηνο του 2022 καθώς το  70% περίπου του προσωπικού δηλώνει από αρκετά ως πολύ ικανοποιημένο.

Στάδιο σχεδιασμού:

Πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος ήταν η παροχή ανάλογων βασικών λειτουργικοτήτων με αυτές που παρέχονται στους επαγγελματίες υγείας στην Κρήτη, όπως οι ιατρικές επισκέψεις με tablet και η άμεση λήψη πληροφοριών για το περιστατικό (ιατρονοσηλευτικές οδηγίες, λογοδοσία, φάκελος υγείας, εργαστηριακές εξετάσεις, πορεία νόσου, ζωτικά σημεία, συγκριτική γραφική απεικόνιση ζωτικών/εργαστηριακών εξετάσεων και απεικονιστικών εικόνων).

Ο σχεδιασμός της καινοτομίας» «ΠΑΝΑΚΕΙΑ» βασίστηκε στην ανάλυση απαιτήσεων που διατύπωσαν οι ίδιοι οι χρήστες μέσω συστήματος καταγραφής κλήσεων (ticketing system), το οποίο παραμετροποιήθηκε από στελέχη της Διεύθυνσης Πληροφορικής της 7ης ΥΠΕ Κρήτης (Open-source).

Ο σχεδιασμός της καινοτομίας αποτέλεσε ένα πολύπλοκο εγχείρημα που περιλάμβανε τα ακόλουθα στάδια:

1) Αποτύπωση και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων.

2) Ορισμό ομάδας εργασίας DRG ανά νοσοκομείο με ευθύνη για την πορεία και ολοκλήρωση του έργου. Στις ομάδες εργασίας συμμετείχαν στελέχη από διάφορες μονάδες όπως γραφεία κίνησης, νοσηλευτικής υπηρεσίας, ιατρικής υπηρεσίας, πληροφορικής και στελέχη από τη διοίκηση (Αν. Διοικητές ή Διοικητές.

3) Παράλληλα, ορίστηκε Κεντρική Ομάδα Διοίκησης Έργου σε επίπεδο ΥΠΕ, η οποία ανέλαβε το συντονισμό όλων των δράσεων σε συνεργασία με το ΚΕΤΕΚΝΥ τη συνεργασία, τακτική επικοινωνία και την οργάνωση συναντήσεων μεταξύ της ΥΠΕ Κρήτης, εμπλεκομένων και των ομάδων εργασίας DRG  στα Νοσοκομεία.

4) Καθορισμός σχεδίου δράσης για την υλοποίηση του έργου (ανάπτυξη, εγκατάσταση συστήματος, εκπαίδευση χρηστών κτλ) με την χρήση εργαλείων χρονοπρογραμματισμού  για την παρακολούθηση των οροσήμων και τη λήψη διορθωτικών μέτρων.

Στάδιο πειραματικής εφαρμογής:

Το σύστημα αναπτύχθηκε και δοκιμάστηκε αρχικά στην Παθολογική κλινική του ΓΝ Ρεθύμνου και στην Νευροχειρουργική κλινική του ΠΑΓΝΗ.

Το στάδιο της πειραματικής εφαρμογής διήρκεσε έξι μήνες. Οι ομάδες εργασίας στα Νοσοκομεία κατά την πιλοτική λειτουργία υποστήριζαν, εκπαίδευαν και ενημέρωναν τους χρήστες για οποιοδήποτε συμβάν δεν ήταν σύμφωνο με τον προγραμματισμό.

Στάδιο εφαρμογής:

Ο θεράποντας ιατρός έχοντας πρόσβαση στο σύστημα διαθέτει ολοκληρωμένη εικόνα για τον ασθενή του, με πληροφορίες από όλα τα νοσοκομεία της Κρήτης ,μέσω ενός πλήρους νοσοκομειακού ηλεκτρονικού αρχείου, προσβάσιμο από οποιοδήποτε υπολογιστικό σύστημα (Η/Υ, tablet, smart phone κα).

Στο σύστημα έχει πρόσβαση επίσης το νοσηλευτικό προσωπικό, για την καταγραφή των νοσηλευτικών παρεμβάσεων. Πλέον, δεν χρειάζεται ο νοσηλευτής να καταγράφει με το χέρι τις εντολές νοσηλείας και τις απαιτούμενες δίαιτες, φυσικοθεραπείες, το διάγραμμα ζωτικών κτλ που χρειάζονται, καθώς όλα αυτά προκύπτουν αυτόματα από το σύστημα.

Επίσης οι χρήστες του συστήματος, χρησιμοποιούν κωδικοποιημένη ιατρική πληροφορία σύμφωνα με το Σύστημα Διαγνωστικά Ομοιογενών Διαγνώσεων (DRG) και ο ιατρός καταχωρεί τη διάγνωση κατά τύπο νόσου icd10 και τις ιατρικές πράξεις, με βάση τις προδιαγραφές για τη Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση των Νόσων και των Σχετικών Προβλημάτων Υγείας.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες μέσα από το σύστημα προχωρούν σε κοστολόγηση σύμφωνα με τις απαιτήσεις του νόμου,  αντικαθιστώντας τα Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια (ΚΕΝ).

Στο τέλος της νοσηλείας "οριστικοποιεί" τα παραπάνω, τα οποία μέσω web service ανεβαίνουν στον server του ΚΕΤΕΚΝΥ και επιστρέφεται το DRG και ένα βάρος νοσηλείας. Με βάση το DRG και το βάρος νοσηλείας, το νοσοκομείο στη συνέχεια μπορεί να αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ.

Στάδιο διάδοσης:

Η καινοτομία διαδίδεται στο εσωτερικό της Υγειονομικής Περιφέρειας μέσα από διανομή έντυπου υλικού, ενημερωτικών – υπηρεσιακών σημειωμάτων, διεξαγωγή σεμιναρίων και εφαρμογή συστήματος τηλεκπαίδευσης. Στο εξωτερικό του φορέα διαδίδεται μέσω της ιστοσελίδας του φορέα και της συμμετοχής σε συνέδρια, εκδηλώσεις, ημερίδες κλπ.

Συνεργασίες:

Για την υλοποίηση της καινοτομίας αναπτύχθηκαν συνεργασίες μεταξύ στελεχών της Διεύθυνσης Πληροφορικής της ΥΠΕ με στελέχη των επτά νοσοκομείων. Η ΥΠΕ είχε τον συντονιστικό ρόλο για την ανάπτυξη του συστήματος, ενώ τα νοσοκομεία ήταν υπεύθυνα για την εφαρμογή του συστήματος σε αυτά.

Το ΚΕΤΕΚΝΥ επέβλεπε και συντόνιζε τα νοσοκομεία και την ΥΠΕ σε σχέση με την λειτουργία και εφαρμογή του συστήματος.

Προκλήσεις και τρόποι αντιμετώπισης κατά το σχεδιασμό, δοκιμή και υλοποίηση:

Αρχικά υπήρξε αντίδραση στην αλλαγή,.  Ο χρόνος σε συνδυασμό με την αναγνώριση των χρηστών ότι το εν λόγω σύστημα τους βοηθάει να κάνουν την εργασία τους αποτελεσματικά, οι εκπαιδεύσεις και τηλεκπαιδεύσεις από συναδέλφους τους και η εμπλοκή τους στο σχεδιασμό, συνέβαλλαν στην υιοθέτηση και τελικά στην επιτυχία του συστήματος στην ΥΠΕ Κρήτης.

Εκτίμηση – περιγραφή για τις αναγκαίες συνθήκες επιτυχίας και βιωσιμότητας της καινοτομίας:

Ως βασικοί παράγοντες επιτυχίας για την βιωσιμότητα της καινοτομίας κρίνονται: 1. η καταγραφή των αναγκών από τη βάση, δηλαδή από το ίδιο το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό που χρησιμοποιεί το σύστημα, χωρίς περιορισμούς, 2. η άμεση υλοποίηση των προτάσεων, 3. η συνεχής υποστήριξη των χρηστών, 4. το κοινό όραμα στο επίπεδο της 7ης ΥΠΕ Κρήτης, 5. ο κεντρικός συντονισμός από την 7η ΥΠΕ Κρήτης. Ακριβώς επειδή αναπτύχθηκε από στελέχη του χώρου υγείας, είναι ιδιαίτερα φιλική και ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις του χρήστη (ιατρού/νοσηλευτή) για εύκολη, γρήγορη και αποτελεσματική επισκόπηση των περιστατικών νοσηλείας, προσφέροντας ενοποιημένη πληροφορία για όλες τις Μονάδες Υγείας της Κρήτης και προάγοντας την ευκολότερη διάγνωση, τη συνεργασία, την έγκαιρη και αξιόπιστη πληροφόρηση, συμβάλλοντας στην δημιουργία αξιόπιστου και ολοκληρωμένου ιατρικού φακέλου υγείας για τους ασθενείς.

Εμπειρίες, σκέψεις, διαπιστώσεις:

Η συνεργασία στελεχών μεταξύ νοσοκομείων αποτέλεσε όχημα μεταφοράς καλών πρακτικών, ενώ δημιούργησε ένα δίκτυο ομότιμων στελεχών σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης, ενισχύοντας τη συνεργασία και αυξάνοντας την άμιλλα μεταξύ νοσοκομείων/επαγγελματιών υγείας. Η ανάπτυξη προηγμένων συστημάτων πληροφορικής από στελέχη του Δημοσίου είναι εφικτή και αναγκαία. Απαιτείται όμως η συνεχής προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις.

Αξιολόγηση

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Με μια ματιά

Ταυτότητα

MIAP121

Περιφέρεια

Κρήτης

Επίπεδο διακυβέρνησης

Περιφερειακό

Τύπος Φορέα

Περιφέρεια

Έτος σχεδιασμού

2020

Έτος υλοποίησης

Τομέας Καινοτομίας

Αφορά τον σχεδιασμό μια νέας ή τη βελτίωση μιας υφιστάμενης εσωτερικής λειτουργίας και διαδικασίας

Τομέας Πολιτικής

Ιστοσελίδα

Κοινοποιήστε σε:

Δείτε επίσης

H Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) οργανώνει, προσαρμοζόμενη στις συνθήκες της πανδημίας του Covid-19, διαδικτυακή/εξ αποστάσεως κατάρτιση επαγγελματικών ομάδων στο αντικείμενο της ακτινοπροστασίας, προσφέρoντας σε...
Η ΕΕΑΕ εφαρμόζει σύστημα επιθεώρησης για την επιβολή των διατάξεων των κανονισμών ακτινοπροστασίας προσαρμοζόμενη στις συνθήκες της πανδημίας του Covid-19. Οι επιθεωρήσεις είναι μέρος του...

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου. 

Διαβάστε περισσότερα