Ο Δήμος Βόλου, αναγνωρίζοντας την καθοριστική σημασία των αρχών της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, από το 2010 σχεδίασε, ανέπτυξε και εφαρμόζει πλέον σύστημα διαχείρισης ποιότητας, δηλαδή ένα σύνολο διαδικασιών μαζί με την απαιτούμενη οργανωτική και υλικοτεχνική υποδομή με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και της αποδοτικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
περίπου 200 ωφελούμενοι για το 2020
Αποτέλεσμα των παραπάνω δράσεων για το Δήμο Βόλου είναι η επιτυχημένη διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων έργων και η απόκτηση εμπειρίας και τεχνογνωσίας στο εσωτερικό του σε εργαλεία και συστήματα ποιότητας που οδηγεί στη δημιουργία μίας νέας νοοτροπίας /κουλτούρας στους υπαλλήλους του με στόχο τη συνεχή βελτίωση του οργανισμού σε διάφορους τομείς λειτουργίας του. Τα οφέλη της εφαρμογής της ΔΟΠ μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
Συνολικά, η δράση σχεδιάστηκε αναπτύχθηκε, υλοποιήθηκε (και εξακολουθεί να υλοποιείται), από το προσωπικό του Δήμου, με την πρωτοβουλία και το συντονισμό του Τμήματος Αποτελεσματικότητας και Ποιότητας της Διεύθυνσης Προγραμματισμού, Βιώσιμης Ανάπτυξης και Νέων Τεχνολογιών σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση του Δήμου Βόλου (χωρίς την υποστήριξη εξωτερικού φορέα/συνεργάτη). Ξεκίνησε να υλοποιείται από το 2010 και συνεχίζεται με συνεχή εμπλουτισμό σε επιμέρους ενέργειες, με διεύρυνση των πεδίων εφαρμογής και αύξηση του εμπλεκόμενου προσωπικού λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις και τις κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών προτύπων(π.χ. ΕΛΟΤ 1429:2008, πρότυπα ISO),του οδηγού εφαρμογής του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης, καλές πρακτικές άλλων φορέων, διεθνής βιβλιογραφία.
Στο στάδιο της πειραματικής εφαρμογής, επιλέχθηκαν συγκεκριμένες μονάδες για την εφαρμογή του ISO και του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης και ακολουθήθηκαν τα βήματα που προβλέπονται σε αυτά τα δύο συστήματα.
Για τη διάδοση της καινοτομίας στο εσωτερικό του Δήμου έγινε χρήση του εσωτερικού δικτύου επικοινωνίας και παρουσιάσεις. Για τη διάδοση εκτός του φορέα χρησιμοποιήθηκε η ιστοσελίδα του Δήμου και η συμμετοχή του σε ερευνητικές/ διδακτορικές εργασίες και σε πρωτοβουλίες φορέων, όπως τα BRAVO Awards.
Σε κάθε στάδιο εφαρμογής της διαδικασίας υπήρχαν και υπάρχουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα τα οποία μπορεί να αφορούν σε θέματα έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής, στη λειτουργία συστημάτων και εφαρμογών ΤΠΕ, έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού, έλλειψης κουλτούρας και καχυποψία για την εισαγωγή μίας νέας διαδικασίας, έλλειψη προηγούμενης εμπειρίας από τα στελέχη, έλλειψη τεχνογνωσίας της διοίκησης σε θέματα ποιότητας, μη συνέχιση πολιτικών ποιότητας από κεντρικούς δημοσίους φορείς. Όλα τα προβλήματα που αφορούσαν και αφορούν στο επίπεδο του Δήμου επιλύονταν και επιλύνονται μέσω των συναντήσεων των Υπεύθυνων Ποιότητας και των Ομάδων Εργασίας, μέσω στοχευμένης εκπαίδευσης υπαλλήλων σε θέματα ποιότητας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών, μέσω της δημιουργία εντύπου πρότασης βελτίωσης (όπου καταγράφονται και κατατίθενται προτάσεις από εργαζόμενους και διερευνάται η υλοποίησή τους), καθώς και μέσω της διαδικασίας διακινδύνευσης που ακολουθεί ο οργανισμός για την καταγραφή και υλοποίηση ενεργειών σχετικά με τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που παρουσιάζονται.
Ένα κοινό όραμα, μία ομάδα με σταθερά άτομα, η δέσμευση και η βούληση της διοίκησης, ένα σχέδιο δράσης, η συνεχόμενη και στοχευμένη εκπαίδευση, η εμπλοκή και συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών (ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού, πολίτες, φορείς, κα), οι συνεργασίες, η μέτρηση των αποτελεσμάτων και η αξιολόγησή τους, η αξιοποίηση εργαλείων ΤΠΕ είναι κάποια από τα βασικά εργαλεία που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα μιας καινοτομίας.
Μετά την πάροδο 10 ετών ενασχόλησης με τέτοιες δράσεις σε δημόσιο φορέα συμπεραίνουμε πως η καινοτομία είναι μια συνεχής διαδικασία που απαιτεί ένα κοινό όραμα, μία σταθερή ομάδα και προσήλωση στον στόχο. Η εφαρμογή Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και η εισαγωγή εργαλείων σύγχρονου management στους ΟΤΑ απαιτεί τη δέσμευση και την ενθάρρυνση της ηγεσίας και τη συνεχής εκπαίδευση τόσο της Διοίκησης όσο και του προσωπικού. Καθώς όμως στους ΟΤΑ είτε γιατί αλλάζει η αιρετή διοίκηση κάθε 4 χρόνια είτε γιατί ζητήματα ποιότητας και αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών δεν αποτελούν συνήθως άμεση προτεραιότητα για τις διοικήσεις των ΟΤΑ, απαιτούνται πρωτοβουλίες των αρμόδιων Υπουργείων προκειμένου η συνέχιση πρωτοβουλιών και καινοτομιών σε θέματα ποιότητας να αποτελεί πολιτική και υποχρέωση των υπηρεσιών ως σαφώς καθορισμένη αρμοδιότητα στους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας τους.
Yποστήριξη της ανάπτυξης καινοτομίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού οικοσυστήματος.
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου.