Η καινοτομία του Δήμου Παλαιού Φαλήρου αφορά την εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων (ΣΦΗΟ). Η κατάρτιση των ΣΦΗΟ υποστηρίζει τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης εντός των διοικητικών ορίων κάθε Δήμου, δημιουργώντας ένα δίκτυο ολοκληρωμένο και χρηστικό με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών καθώς και των επισκεπτών και των σχετικών υπηρεσιών. Είναι ένας καινούριος τομέας καθώς η χρήση και λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων διαφοροποιείται σημαντικά σε σχέση με αυτά που έχουν θερμικούς κινητήρες. Τα οφέλη για το Δήμο από την κατάρτιση του Σ.Φ.Η.Ο. είναι πολλαπλά:
• Διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ασφαλούς πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση.
• Ανάπτυξη υποδομών φόρτισης.
• Ανάπτυξη οδικού χάρτη συνεχούς παρακολούθησης της μελέτης και εντοπισμού κινδύνων.
• Αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων.
• Προώθηση της προστασίας του περιβάλλοντος και του μηνύματος της ανάπτυξης της πράσινης μετακίνησης στη καθημερινή ζωή των πολιτών, με αποτέλεσμα τη μείωση ρύπανσης-ηχορύπανσης, τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, την αποτελεσματικότερη χρήση ενέργειας.
• Μακροοικονομικά οφέλη με τη μείωση κόστους κινητικότητας.
Αποτελεί μια από τις υλοποιήσιμες δράσεις του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος του δήμου 2019-2023 στον Πυλώνα «Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής» και ειδικότερα στα Μέτρα: «Αστική Ανάπλαση – Αστικές παρεμβάσεις» και «Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (υποδομές και υπηρεσίες μεταφορών και κινητικότητας)». Εντάσσεται στην επιχειρησιακή πολιτική του δήμου ανάπτυξης πρωτοβουλιών για την προστασία του Περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών και ειδικότερα στον τομέα των Βιώσιμων Πόλεων. Άλλες πρωτοβουλίες είναι η συμμετοχή σε συναφή δίκτυα (CLIMATICA, SDG 17 Greece, Αμφικτυονία/Σύμφωνο Δημάρχων), η κατασκευή έργων χώρου στάθμευσης οχημάτων, προμήθειες, συμμετοχή με περίπτερο στην 1η Πράσινη Έκθεση «Attica Green Expo» (World Environment Day – WED), η πραγματοποίηση εκδηλώσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας (ΕΕΚ) 2021 και 2022, η ένταξη σε χρηματοδοτούμενο έργο για την υλοποίηση του προγράμματος «Βιώσιμη μικροκινητικότητα μέσω συστήματος κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων σε Δήμους της Χώρας» (ΚΑΠΕ).
Η υλοποίηση της καινοτομίας περιλαμβάνει και :
1. Ανάλυση κόστους – οφέλους και επιλογή μεθοδολογίας υλοποίησης του οριζόμενου από το ΣΦΗΟ δικτύου υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο (π.χ. σύμβαση παραχώρησης, σύμβαση προμήθειας).
2. Σχέδιο και χρονικός προγραμματισμός χωροθέτησης/αδειοδότησης σημείων επαναφόρτισης Η/Ο.
3. Προδιαγραφές (τεχνικές, διαλειτουργικότητας, κ.λπ.) του προτεινόμενου δικτύου υποδομών Επαναφόρτισης Η/Ο.
4. Δυνατότητες χρηματοδότησης έργου.
5. Ανάπτυξη Πολιτικής Κινήτρων (σε τοπικό επίπεδο).
6. Ψηφιακά αρχεία με τα γεωχωρικά δεδομένα του ΣΦΗΟ. Τα ψηφιακά αρχεία θα αφορούν στην πρόταση χωροθέτησης όπου θα απεικονίζονται τα σημεία επαναφόρτισης και των θέσεων στάθμευσης Η/Ο, με το σύνολο των απαραίτητων θεματικών ιδιοτήτων τους.
Πληθυσμός Παλαιού Φαλήρου (64.000 κάτοικοι) και επισκέπτες της χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου
Βασικοί λόγοι ανάπτυξης της καινοτομίας είναι:
Η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.), προβλέπεται στο άρθρο 17 του Ν.4710/2020 , όπου καθίσταται υποχρεωτική η χωροθέτηση ενός (1) κατ’ ελάχιστον σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανά χιλίους (1.000) κατοίκους εντός των ορίων διοικητικής ευθύνης του κάθε δήμου. Η συγκεκριμένη υπηρεσία πρέπει να καταλήγει στον τύπο των φορτιστών που θα προμηθευτεί ο Δήμος. Επομένως απαιτείται η ύπαρξη ειδικού στελεχους για την πραγματοποίηση της έρευνας αγοράς και σε συνεργασία με τα στελέχη του Δήμου να καταλήξουν στους κατάλληλους τύπους φορτιστών. Επειδή το υφιστάμενο προσωπικό του δήμου δεν έχει την τεχνογνωσία και εξειδικευμένη αντίστοιχη εμπειρία, έγινε προκήρυξη συνοπτικού διαγωνισμού για την εν λόγω υπηρεσία. Ειδικότερα η παροχή της συμβουλευτικής - επιστημονικής υποστήριξης στα στελέχη της Ομάδας Εργασίας (ΟΕ) του Δήμου αφορούσε σε παροχή γενικής υπηρεσίας συμβουλευτικού χαρακτήρα με αντικείμενο το σχεδιασμό, προγραμματισμό και οργάνωση αναπτυξιακής δράσης για τη χωροθέτηση των Σταθμών, καθώς και σε οριζόντιου χαρακτήρα παρεμβάσεις, την υποστήριξη της υλοποίησης τους με τη μεταφορά της απαραίτητης σχετικής τεχνογνωσίας, καθώς και την παροχή εξωγενών υπηρεσιών για τα ανωτέρω στάδια εκπόνησης του Σχεδίου. Χρηματοδότηση: ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ. Η εκπόνηση του ΣΦΗΟ ολοκληρώθηκε και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής τα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων την 1/3/2022.
Στόχοι της πρωτοβουλίας είναι
Το οικονομικό κόστος για την ανάπτυξη της καινοτομίας ανήλθε συνολικά στο ποσό των 59.520 ευρώ, ενώ το οικονομικό κόστος ετησίως για την υλοποίηση αναμένεται να είναι 2.000 ευρώ ανά έτος.
Το κόστος προμήθειας αναμένεται να είναι περίπου 150.000€, το κόστος σύνδεσης περίπου 63.000€, ενώ τα λειτουργικά έξοδα και συντήρηση (από το 3ο έτος) περίπου 31.000€/έτος.
Για την ανάπτυξη της καινοτομίας απασχολήθηκαν 4 μηχανικοί για χρονικό διάστημα 1,5 έτους , για τη λειτουργία 2 μηχανολόγοι-μηχανικοί για 10 ώρες μηνιαίως.
Σύμφωνα με την πληθυσμιακή προσέγγιση που επικράτησε κατά την κατάρτιση, διαχωρίζεται η έκταση του Δήμου σε 64 ζώνες των 1000 κατοίκων περίπου και χωροθετούνται: 81 θέσεις φόρτισης σε 54 διαφορετικά σημεία.
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα από την κατάρτιση του ΣΦΗΟ αφορούν
Για το σχεδιασμό το ΣΦΗΟ, που διήρκεσε από τον Δεκέμβριο του 2020 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2022, συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας αποτελούμενη από μηχανικούς και υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου, και την ομάδα εργασίας του αναδόχου.
Μετά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου, υπεγράφη η δημόσια σύμβαση. Πραγματοποιήθηκε διαβούλευση με τίτλο: ''Δημόσια Διαβούλευση - Συμμετοχικές διαδικασίες: Παρουσίαση επικρατέστερου σεναρίου - έκφραση απόψεων φορέων'' την 1 Νοεμβρίου 2021, μέσω τηλεδιάσκεψης, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, με προσκεκλημένους διάφορους σχετικούς φορείς όπως ΔΕΔΔΗΕ, ΟΑΣΑ Α.Ε., Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων - ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. κλπ. Παράλληλα, στο πλαίσιο της συμμετοχικότητας για την εκπόνηση του Σ.Φ.Η.Ο., αναπτύχθηκε και ειδικό ερωτηματολόγιο που απευθυνόταν σε κάτοικους, εργαζόμενους ή/και επισκέπτες του Δήμου (ευρύ κοινό). Έγινε παρουσίαση της διαβούλευσης από τον ανάδοχο όπου αναλύθηκαν τα εναλλακτικά σενάρια χωροθέτησης και παρουσιάστηκε το επικρατέστερο. Στη συνέχεια ολοκληρώθηκε το σχέδιο και καταγράφηκαν ενέργειες για την εφαρμογή του με εναλλακτικές μεθόδους υλοποίησης Αποτυπώθηκε ο χρονικός προγραμματισμός της χωροθέτησης/αδειοδότησης των σημείων φόρτισης, συντάχθηκαν οι προδιαγραφές του προτεινόμενου δικτύου σημείων επαναφόρτισης, αναφέρθηκαν οι δυνατότητες χρηματοδότησης της δράσης και έγινε ανάπτυξη πολιτικής κινήτρων (επιδοτήσεις κτλ) για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες σε τοπικό επίπεδο.
Η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.), προβλέπεται στο άρθρο 17 του Ν.4710/2020 , όπου καθίσταται υποχρεωτική η χωροθέτηση ενός (1) κατ’ ελάχιστον σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανά χιλίους (1.000) κατοίκους εντός των ορίων διοικητικής ευθύνης του κάθε δήμου. Η συγκεκριμένη υπηρεσία πρέπει να καταλήγει στον τύπο των φορτιστών που θα προμηθευτεί ο Δήμος. Επομένως απαιτείται η ύπαρξη ειδικού στελεχους για την πραγματοποίηση της έρευνας αγοράς και σε συνεργασία με τα στελέχη του Δήμου να καταλήξουν στους κατάλληλους τύπους φορτιστών. Επειδή το υφιστάμενο προσωπικό του δήμου δεν έχει την τεχνογνωσία και εξειδικευμένη αντίστοιχη εμπειρία, έγινε προκήρυξη συνοπτικού διαγωνισμού για την εν λόγω υπηρεσία. Ειδικότερα η παροχή της συμβουλευτικής - επιστημονικής υποστήριξης στα στελέχη της Ομάδας Εργασίας (ΟΕ) του Δήμου αφορούσε σε παροχή γενικής υπηρεσίας συμβουλευτικού χαρακτήρα με αντικείμενο το σχεδιασμό, προγραμματισμό και οργάνωση αναπτυξιακής δράσης για τη χωροθέτηση των Σταθμών, καθώς και σε οριζόντιου χαρακτήρα παρεμβάσεις, την υποστήριξη της υλοποίησης τους με τη μεταφορά της απαραίτητης σχετικής τεχνογνωσίας, καθώς και την παροχή εξωγενών υπηρεσιών για τα ανωτέρω στάδια εκπόνησης του Σχεδίου. Χρηματοδότηση: ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ. Η εκπόνηση του ΣΦΗΟ ολοκληρώθηκε και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής τα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων την 1/3/2022.
Επειδή το υφιστάμενο προσωπικό του δήμου δεν έχει την τεχνογνωσία και εξειδικευμένη εμπειρία, κατόπιν συνοπτικού διαγωνισμού, ανατέθηκε σε εξωτερικό συνεργάτη η συμβουλευτική - επιστημονική υποστήριξη στα στελέχη της ομάδας έργου του Δήμου. Παράλληλα, φορείς που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, συνέδραμαν με την εμπειρία, τις απόψεις και τα σχόλιά τους στη διαδικασία προσδιορίζοντας άλλα πιθανά αντιπροσωπευτικά σημεία στο Δήμο. Στην υλοποίηση της δράσης συνέβαλε και ομάδα εργασίας από τη ΔΕΔΔΗΕ, η οποία συμμετείχε στην αξιολόγηση των εναλλακτικών προτάσεων για την κατάρτιση του Σχεδίου.
Απαιτήθηκε οργάνωση, προγραμματισμός και συντονισμός επειδή οι διαφορετικοί εμπλεκόμενοι έπρεπε να συμβάλλουν από κοινού και εποικοδομητικά στο εγχείρημα. Η Υπηρεσία του δήμου σε συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή ωστόσο ήταν σε θέση να φέρουν εις πέρας με επιτυχία όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες ολοκλήρωσης της εκπόνησης του ΣΦΗΟ.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχία της καινοτομίας είναι: 1) Να συμπεριληφθεί στο στρατηγικό πλάνο της δημοτικής αρχής και να γίνει χάραξη των πολιτικών για την ολοκλήρωση του έργου. 2) Η διάδοση της πρωτοβουλίας και η υλοποίησης δράσεων ενθάρρυνσης χρήσης από το ευρύ κοινό. 3) Η εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Οι διεργασίες σχεδιασμού και ολοκλήρωσης της εκπόνησης του ΣΦΗΟ αποτέλεσαν μια νέα εμπειρία τόσο για τη δημοτική αρχή όσο και για την Υπηρεσία. Αναδείχθηκε ο σημαντικός ρόλος της συνεργασίας φορέων (δημοσιων και ιδιωτικών / τοπικών και μη), της συμμετοχικότητας και του θετικού αποτελέσματος που επιφέρουν αυτές στην τοπική κοινωνία.
Yποστήριξη της ανάπτυξης καινοτομίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού οικοσυστήματος.
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου.