Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Εξωστρεφής Γεωργία

30/10/2024

Η Καινοτομία

Εξωστρεφής Γεωργία

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κατά τη διάρκεια της πανδημίας covid -19, ανέπτυξε ένα σύστημα ψηφιακών  εφαρμογών, με σκοπό την ανάπτυξη της εξωστρέφειας της ελληνικής παραγωγής, του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της Ελληνικής Γεωργίας. Κεντρικό εργαλείο του συστήματος αποτέλεσε η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας «Greek Farms», η οποία αποτελεί ένα  σύγχρονο και διαδραστικό εργαλείο επικοινωνίας, ενημέρωσης και πληροφόρησης, συμμετοχής αλλά και οργάνωσης της πληροφορίας, λειτουργώντας έτσι και ως ένα αποθετήριο πληροφοριακού υλικού.

Η ψηφιακή πλατφόρμα δημιουργήθηκε με στόχο την εύκολη προβολή της διαθέσιμης παραγωγής των Ελλήνων παραγωγών και της εξεύρεσης προσωπικού (εργάτες γης) για τις καλλιέργειες με εποχιακές ανάγκες και αφορά όλους όσους διαμένουν στην Ελλάδα και παράγουν, πωλούν ή καταναλώνουν αγροτικά προϊόντα.

Μέσω της πλατφόρμας «Greek Farms» παρέχονται υπηρεσίες όπως:

  • Προβολή της αγροτικής παραγωγής όσων είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων Αγροτών.
  • Ανακοίνωση κενών θέσεων εργασίας εργατών γης από τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις με στόχο την προσέλκυση εργατικού δυναμικού εντός της χώρας.

Άμεσοι στόχοι της ψηφιακής πλατφόρμα «Greek Farms» αποτελούν:

  1. Η εξασφάλιση της επάρκειας αγροδιατροφικών προϊόντων στην αγορά, με την ψηφιακή ενδυνάμωση της εφοδιαστικής αλυσίδας «από το χωράφι, στο ράφι και στο πιάτο του καταναλωτή».
  2. Η παροχή υπηρεσιών ψηφιακής προβολής και η ανάδειξη της ποικιλίας, της ποιότητας και των τοπικών χαρακτηριστικών των Ελληνικών αγροτικών προϊόντων.
  3. Η άμεση ενημέρωση για την παροχή νέων θέσεων απασχόλησης στην αγροτική παραγωγή.
  4. Η ανάδειξη και προώθηση της Μεσογειακής Ελληνικής διατροφής.
  1. Η ανάδειξη και προώθηση των Ελληνικών εξαγωγικών αγροδιατροφικών προϊόντων.
  2. Η συνολική προώθηση και καθιέρωση του brand «Greek Farms».
  3. Η διασύνδεση ιστορικών διαδρομών και σημείων έλξης ιστορικού ενδιαφέροντος με προϊόντα που παρήγαγε ιστορικά ο τόπος.
  4. Η ανάπτυξη διακριτών διαδρομών επιλεγμένων τυποποιημένων προϊόντων (π.χ. διαδρομές οίνου, λαδιού, μελιού).

Η καινοτομία της ψηφιακής πλατφόρμας έγκειται στο γεγονός ότι παρέχει άμεσα οφέλη στους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων, δεδομένου ότι μπορούν να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους στο ευρύ κοινό, στις εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες αναζητούν νέες ευκαιρίες συνεργασίας και στους καταναλωτές οι οποίοι προσεγγίζουν τους παραγωγούς για τις παραγγελίες τους.

Ωφελούμενοι:

Γενικός Πληθυσμός

2020 – έως σήμερα: >2.000.000  αγρότες και επιχειρήσεις, μετανάστες ή άνεργοι, όσοι ασχολούνται με τον Αγροδιατροφικό Τομέα, καθώς και οι πολίτες.

Χρησιμοποιεί τεχνολογικό μέσο;

Ναι

Βασικός λόγος ανάπτυξης:

Έλλειψη πόρων – (ανθρώπινων, οικονομικών κ.α. πόρων)

Κατά το έτος 2020, περίοδος πανδημίας covid-19, λόγω της απαγόρευσης των μετακινήσεων από νομό σε νομό και από χώρα σε χώρα,  δεν υπήρχε δυνατότητα οι καταναλωτές να προσεγγίσουν τα αγροτικά προϊόντα διαφορετικών νομών και οι έμποροι της αγροδιατροφικής αλυσίδας δεν είχαν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τα μεγάλα αστικά κέντρα.

Επιπλέον, υπήρξε ανάγκη εξεύρεσης προσωπικού, ιδιαίτερα εργατών γης, για τις καλλιέργειες στην ύπαιθρο, οι οποίοι δε μπορούσαν να προσεγγίσουν την ύπαιθρο. Έτσι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ανάπτυξε την ηλεκτρονική υπηρεσία «Greek Farms» για την προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών αγροδιατροφικών προϊόντων, τα οποία θα φέρουν ελληνικό σήμα και στις Διεθνείς Αγορές.

Ειδικότερα, η ανάγκη δημιουργίας και εφαρμογής της καινοτόμας ψηφιακής πλατφόρμας, έγκειται:

  • Στη μείωση των ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων, μέσω των ελεγκτικών μηχανισμών του έργου.
  • Στη μείωση του χρόνου έκδοσης πιστοποιητικών εξαγωγών και εισαγωγών.
  • Στην αύξηση των θέσεων απασχόλησης αγροδιατροφικού τομέα (Επιστημονικό και εργάτες γης).
  • Στη βελτίωση της προβολής των Ελληνικών αγροτικών προϊόντων στις αγορές εκτός χώρας.
  • Στον περιορισμό των εισοδηματικών ανισοτήτων.
  • Στην αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.
  • Στη μείωση του ψηφιακού αναλφαβητισμού.

Τρόπος λειτουργίας:

Η ψηφιακή πλατφόρμα «Greek Farms» λειτουργεί ως ένα Portal προώθησης Ελληνικών αγροδιατροφικών και γεωργικών προϊόντων, το οποίο προσβλέπει στην ανάπτυξη μιας κεντρικής, κυβερνητικής πολύγλωσσης (τουλάχιστον 8 γλώσσες) πλατφόρμας για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων  αγροδιατροφικού χαρακτήρα.

Αναλυτικότερα οι λειτουργίες του portal περιλαμβάνουν:

  • Την ανάπτυξη περιεχομένου ιστοσελίδων προβολής της Μεσογειακής Ελληνικής Διατροφής.
  • Την ανάπτυξη video υλικού με την παρασκευή γνωστών ελληνικών παραδοσιακών συνταγών με ελληνικά προϊόντα.
  • Την ανάπτυξη περιεχομένου για την προβολή των προϊόντων ΠΟΠ/ΠΓΕ με προσθήκη πληροφοριών γεωγραφικού και ιστορικού ενδιαφέροντος περιοχών της Ελλάδας.
  • Την αρχικοποίηση των σελίδων παραγωγών με τα δεδομένα του Μητρώου Αγροτών και των συνεταιρισμών και τον εμπλουτισμό πληροφοριών από τα υπο-μητρώα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τις πιστοποιήσεις των προϊόντων.
  • Το διαφημιστικό υλικό με τη μορφή video για την προβολή της Μεσογειακής Ελληνικής Διατροφής.

Οι επισκέπτες του portal,  καταναλωτές και έμποροι, έχουν την δυνατότητα περιήγησης και άντλησης πληροφοριών, μέσω πλήθους διαφορετικών οπτικών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Το portal «Greek Farms» περιλαμβάνει:

  • Εικονικές εκθέσεις αγροτικών προϊόντων,
  • Σελίδες συνταγών της συντακτικής ομάδας ή των  συμμετεχόντων,
  • Σύνδεση προσφοράς και ζήτησης εργασίας στον πρωτόγεννή τομέα,
  • Mobile App – I-Agric με αναβαθμισμένες λειτουργίες,
  • Διαχείριση σήματος «Greek Farms»,
  • Σελίδες παραγωγών προϊόντων Ελληνικής Μεσογειακής Διατροφής,
  • Σελίδες αγοραστών του εξωτερικού ή του εσωτερικού,
  • Σελίδες προμηθευτών παραγωγών για logistics ή τυποποίηση,
  • Σελίδες καταστημάτων ή εστιατορίων με το σήμα «Greek Farms»,
  • Σελίδες καταλυμάτων που προσφέρουν υπηρεσίες σίτισης «Greek Farms».

Στόχος της καινοτομίας:

Βασικοί στόχοι της καινοτομίας είναι:

  • Η αύξηση της εξωστρέφειας της Ελληνικής Αγροτικής Οικονομίας, με την αξιοποίηση συνδυασμένων εργαλείων ψηφιακής προβολής και διαχείρισης των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων κατά ποσοστό 50%.
  • Η συγκρότηση στρατηγικής επικοινωνίας και προβολής, λαμβάνοντας υπόψη Big Data από εισαγωγές και εξαγωγές για τη διευκόλυνση στη λήψη αποφάσεων κατά ποσοστό 70%.
  • Η αξιοποίηση της δυναμικής του έργου για υποστήριξη του αγροτικού τομέα και των προϊόντων τους κατά ποσοστό 50%.
  • Η αύξηση αγροτικού εισοδήματος κατά ποσοστό 50%.
  • Η εξοικείωση του αγροτικού κόσμου με νέες τεχνολογίες κατά ποσοστό 50%.
  • Ο περιορισμός εισοδηματικών ανισοτήτων κατά ποσοστό 50%.
  • Η διάθεση ανταγωνιστικότερων προϊόντων στην αγορά κατά ποσοστό 50%.
  • Η αύξηση των θέσεων απασχόλησης στον αγροτικό τομέα κατά ποσοστό 50%

Βασική πηγή χρηματοδότησης:

Προϋπολογισμός φορέα, Άλλο

Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά ταμεία

Κόστος ανάπτυξης:

Το κόστος για την ανάπτυξη της καινοτομίας ανήλθε στο ποσό των 1.500.000 ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκά ταμεία

Ετήσιο κόστος συντήρησης & λειτουργίας:

Το ετήσιο κόστος για τη λειτουργία της ανέρχεται στο ποσό των 100.000 ευρώ

Κύρια αποτελέσματα από την ανάπτυξη της καινοτομίας για τον φορέα και τους χρήστες της:

Βελτίωση αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του φορέα

Πως βοήθησε η καινοτομία την μεταβολή συγκριτικά με την προηγούμενη κατάσταση:

Η καινοτόμα ψηφιακή πλατφόρμα «Greek Farms», διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας του ευρύτερου αγροτικού τομέα στη χώρα μας, αποσκοπώντας, σε άμεσα και απτά αποτελέσματα, όπως την αύξηση του εισοδήματος των αγροτών, τη διατήρηση και αύξηση των θέσεων απασχόλησης στον αγροδιατροφικό τομέα, τον περιορισμό των εισοδηματικών ανισοτήτων μεταξύ αστικών περιοχών και υπαίθρου και τη διατήρηση του πληθυσμού της υπαίθρου. Συγκεκριμένα, το portal «Greek Farms» συμβάλει:

  1. Στην απλούστευση της διαδικασίας εξαγωγής αγροτικών προϊόντων και μείωση του κόστους της, με τελικό αποτέλεσμα την αύξηση των εξαγωγών.
  2. Στην απόκτηση πλήρους και ακριβούς εικόνας για τις εισαγωγές και τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε καλύτερη υποστήριξη της λήψης αποφάσεων σε θέματα ενισχύσεων, αναδιαρθρώσεων καλλιεργειών κλπ..
  3. Στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων και της προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού.
  4. Στη βελτίωση της προβολής των αγροτικών προϊόντων στην Ελλάδα και – ιδίως – στο εξωτερικό.
  5. Στην αύξηση της αναγνωρισιμότητας προϊόντων Ελληνικού Σήματος Ελέγχου και μείωση ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων.
  6. Στην άνοδο του βαθμού ψηφιακού αλφαβητισμού και του επιπέδου επαγγελματισμού των αγροτών.
  7. Στην αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.
  8. Στον περιορισμό των εισοδηματικών ανισοτήτων.

Στάδιο σχεδιασμού:

Ο σχεδιασμός της ψηφιακής πλατφόρμας «Greek Farms», πραγματοποιήθηκε από ομάδα στελεχών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνεργασία με ομάδες φορέων και στελέχη της Κοινωνίας της Πληροφορίας, οι οποίοι διέθεταν την κατάλληλη γνώση και εμπειρία αναφορικά με τα προβλήματα και τις προκλήσεις που καλούνταν να αντιμετωπίσουν, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων.

Για το λόγο αυτό, η ομάδα στελεχών εκπόνησε Μελέτη Marketing, πάνω στους γενικότερους στόχους της παγκόσμιας στρατηγικής marketing, αναφορικά με τον καθορισμό των στόχων της αγοράς των προϊόντων και του κοινού στο οποίο θα απευθύνονταν, προκειμένου να καθοριστούν κρίσιμοι παράγοντες, όπως ο καθορισμός των προϊόντων – πρωταθλητών, η σύνδεση των προϊόντων με τις περιφέρειες, ο καθορισμός των προσώπων – επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγροδιατροφή και αναδεικνύουν την έξυπνη γεωργία και καινοτομία κλπ.

Απαραίτητη κρίθηκε και η εκπόνηση ολοκληρωμένου επικοινωνιακού πλάνου, για τον καθορισμό κεντρικού μηνύματος και αφηγηματικής προσέγγισης.

Κατά το στάδιο του σχεδιασμού δημιουργήθηκε οπτικοακουστικό υλικό με 100  videos εξωτερικών γυρισμάτων που στοχεύουν στην διάδοση παραδοσιακών συνταγών  σε συνδυασμό με την τουριστική προβολή του τόπου προορισμού μέσω της σύνδεσης με το τοπικό προϊόν και τις συνταγές, 100 videos εσωτερικών γυρισμάτων που στοχεύουν στην ανάδειξη των Ελληνικών τοπικών προϊόντων σε πιάτα υψηλής γαστρονομικής αξίας και φωτογραφικό υλικό (από την κινηματογράφηση των videos).

Στάδιο εφαρμογής:

Η ψηφιακή πλατφόρμα «Greek Farms» λειτουργεί ως ένα Portal προώθησης Ελληνικών αγροδιατροφικών και γεωργικών προϊόντων, το οποίο προσβλέπει στην ανάπτυξη μιας κεντρικής, κυβερνητικής πολύγλωσσης (τουλάχιστον 8 γλώσσες) πλατφόρμας για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων  αγροδιατροφικού χαρακτήρα.

Αναλυτικότερα οι λειτουργίες του portal περιλαμβάνουν:

  • Την ανάπτυξη περιεχομένου ιστοσελίδων προβολής της Μεσογειακής Ελληνικής Διατροφής.
  • Την ανάπτυξη video υλικού με την παρασκευή γνωστών ελληνικών παραδοσιακών συνταγών με ελληνικά προϊόντα.
  • Την ανάπτυξη περιεχομένου για την προβολή των προϊόντων ΠΟΠ/ΠΓΕ με προσθήκη πληροφοριών γεωγραφικού και ιστορικού ενδιαφέροντος περιοχών της Ελλάδας.
  • Την αρχικοποίηση των σελίδων παραγωγών με τα δεδομένα του Μητρώου Αγροτών και των συνεταιρισμών και τον εμπλουτισμό πληροφοριών από τα υπο-μητρώα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τις πιστοποιήσεις των προϊόντων.
  • Το διαφημιστικό υλικό με τη μορφή video για την προβολή της Μεσογειακής Ελληνικής Διατροφής.

Οι επισκέπτες του portal,  καταναλωτές και έμποροι, έχουν την δυνατότητα περιήγησης και άντλησης πληροφοριών, μέσω πλήθους διαφορετικών οπτικών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Το portal «Greek Farms» περιλαμβάνει:

  • Εικονικές εκθέσεις αγροτικών προϊόντων,
  • Σελίδες συνταγών της συντακτικής ομάδας ή των  συμμετεχόντων,
  • Σύνδεση προσφοράς και ζήτησης εργασίας στον πρωτόγεννή τομέα,
  • Mobile App – I-Agric με αναβαθμισμένες λειτουργίες,
  • Διαχείριση σήματος «Greek Farms»,
  • Σελίδες παραγωγών προϊόντων Ελληνικής Μεσογειακής Διατροφής,
  • Σελίδες αγοραστών του εξωτερικού ή του εσωτερικού,
  • Σελίδες προμηθευτών παραγωγών για logistics ή τυποποίηση,
  • Σελίδες καταστημάτων ή εστιατορίων με το σήμα «Greek Farms»,
  • Σελίδες καταλυμάτων που προσφέρουν υπηρεσίες σίτισης «Greek Farms».

Στάδιο διάδοσης:

Για τη διάδοση της ψηφιακής πλατφόρμας, σημαντικό ρόλο έπαιξε η ψηφιακή ενημερωτική καμπάνια, η οποία στόχο είχε να γίνει γνωστό το περιεχόμενο του portal και να αποκτήσει αναγνωρισιμότητα το σήμα «Greek Farms», τόσο στην Ελληνική όσο και στην Διεθνή αγορά.

Γενικότερα, το Σχέδιο Δράσεων Επικοινωνίας του έργου περιλαμβάνει συνολικά τις στοχευμένες και εξειδικευμένες ενέργειες δημοσιότητας που θα υλοποιηθούν και τον χρόνο υλοποίησής τους, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι σκοποί του Έργου «Εξωστρεφής Γεωργία» και να ενημερωθεί – ευαισθητοποιηθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό το ευρύ κοινό, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ξένες αγορές στόχους, όπως:

  • Σχεδιασμό Επικοινωνιακής Στρατηγικής
  • Σχεδιασμός και παραγωγή ψηφιακών υλικών επικοινωνίας
  • Υπηρεσίες Υλοποίησης Πλάνου Επικοινωνίας σε ψηφιακά μέσα και Κοινωνικά Δίκτυα
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση ψηφιακών δράσεων

Συνεργασίες:

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υλοποίησε το εν λόγω έργο σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας, συνάπτοντας προγραμματικές συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων.

Εκτίμηση – περιγραφή για τις αναγκαίες συνθήκες επιτυχίας και βιωσιμότητας της καινοτομίας:

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του συστήματος είναι η ορθή επικοινωνία και προβολή του έργου, καθώς και η συνεχής στήριξη της Πολιτικής Ηγεσίας για την προώθηση του έργου.

Εμπειρίες, σκέψεις, διαπιστώσεις:

Με την εφαρμογή και λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας επιτεύχθηκε:

  • Η αύξηση των θέσεων απασχόλησης στον αγροτικό τομέα.
  • Η ανάπτυξη του ελεγκτικού μηχανισμού στο διεθνές εμπόριο.
  •  Η απλούστευση διαδικασιών εξαγωγών-εισαγωγών, παραγωγή ισοζυγίων ανά προϊόν.
  •  Η ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας με την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογιών και πρωτοβουλιών και τη σύνδεση των ελληνικών αγροδιατροφικών προϊόντων με τις αγορές του εξωτερικού.
  • Η προσφορά και ζήτηση (ανάπτυξη αγοράς) σε περιόδους κρίσεων πχ covid-19.
  • Ο περιορισμός των ελληνοποιήσεων αγροδιατροφικών προϊόντων.
  • Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας προϊόντων Ελληνικού Σήματος.

Αξιολόγηση

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Με μια ματιά

Ταυτότητα

MIAP182

Περιφέρεια

Αττικής

Επίπεδο διακυβέρνησης

Εθνικό

Τύπος Φορέα

Υπουργείο

Έτος σχεδιασμού

2020

Έτος υλοποίησης

Τομέας Καινοτομίας

Αφορά τον σχεδιασμό μια νέας ή τη βελτίωση μιας υφιστάμενης εσωτερικής λειτουργίας και διαδικασίας

Τομέας Πολιτικής

Κοινοποιήστε σε:

Δείτε επίσης

H Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) οργανώνει, προσαρμοζόμενη στις συνθήκες της πανδημίας του Covid-19, διαδικτυακή/εξ αποστάσεως κατάρτιση επαγγελματικών ομάδων στο αντικείμενο της ακτινοπροστασίας, προσφέρoντας σε...
Η ΕΕΑΕ εφαρμόζει σύστημα επιθεώρησης για την επιβολή των διατάξεων των κανονισμών ακτινοπροστασίας προσαρμοζόμενη στις συνθήκες της πανδημίας του Covid-19. Οι επιθεωρήσεις είναι μέρος του...

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου. 

Διαβάστε περισσότερα