Το ερευνητικό έργο “QualiChain: Αποκεντρωμένη Επιβεβαίωση/Επαλήθευση και Διαχείριση Προσόντων για την Ενδυνάμωση της Διαδικασίας Μάθησης, την Αναδιάρθρωση της Εκπαίδευσης και τον Μετασχηματισμό του Δημόσιου Τομέα” είναι πιλοτικό σύστημα του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) για την διαχείριση των διαδικασιών επιλογής προσωπικού με σκοπό την στελέχωση των φορέων του δημοσίου τομέα. Εστιάζει στην αξιοποίηση του αποθετηρίου (ψηφιακής βάσης δεδομένων) εκπαιδευτικών τίτλων και προσόντων για να απλοποιήσει και να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ που σχετίζονται με την αξιολόγηση, επιλογή και πρόσληψη δημοσίων υπαλλήλων λαμβάνοντας υπόψη τις ακόλουθες παραμέτρους: α) Τον έλεγχο δικαιολογητικών υποψηφίων για τη διαπίστωση της συνδρομής προσόντων διορισμού και των αξιολογούμενων (ή βαθμολογούμενων) κριτηρίων. β) Την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης στους πολίτες γ) Τη χρήση Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων για τη Διαδικασία επιλογής Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού. Η καινοτομία αποτελεί βελτίωση της διαδικασίας προσλήψεων, σε εναρμόνιση με την αποστολή της Ανεξάρτητης Αρχής. Η τελική αξιολόγηση, η οποία ήταν πολύ θετική για όλες τις εφαρμογές της πλατφόρμας, πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2022. Το πρόγραμμα βρίσκεται στο στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής, το οποίο απαιτεί πρόσθετες ενέργειες σε πολιτικό και τεχνικό επίπεδο που είναι υπό συζήτηση, για ενδεχόμενη παραγωγική εφαρμογή από το ΑΣΕΠ για τις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης υποψηφίων.
100 χρήστες κατά την διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής
Η προσαρμογή στις τεχνολογικές εξελίξεις και η εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής όπως η τεχνολογία Blockchain, συμβάλλουν στην: 1) επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου των δικαιολογητικών των υποψηφίων και 2) στη διασφάλιση αποδοτικότερων, ταχύτερων και αξιόπιστων διαδικασιών πρόσληψης, ειδικά στο πλαίσιο του νέου νόμου για τον «Εκσυγχρονισμό του συστήματος προσλήψεων και ενίσχυση του ΑΣΕΠ (Ν. 4765/2021)». Επιπρόσθετα, η εν λόγω καινοτομία προωθεί την αξιοποίηση περισσότερο ευέλικτων εργαλείων αξιολόγησης υποψηφίων όπως τα πολυκριτηριακά συστήματα αποφάσεων. Ως εκ τούτου, δίνεται η δυνατότητα στον οργανισμό να περιορίσει τις χρονοβόρες και συχνά ιδιαίτερα επιβαρυντικές σε ανθρώπινους πόρους διαδικασίες ελέγχου δικαιολογητικών, αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες όπως το Blockchain.
Οι στόχοι της καινοτομίας είναι οι ακόλουθοι:
α) Ενδυνάμωση διαδικασιών πρόσληψης, επιλογής προσωπικού, έλεγχος από ΑΣΕΠ ακαδημαϊκών τίτλων υποψηφίων για την επιλογή κατάλληλου υποψηφίου για κατάλληλη θέση (βελτίωση χρόνου 90%),
β) Δημοσίευση από ΑΣΕΠ θέσεων εργασίας ώστε να παρέχονται στους χρήστες προσωποποιημένες ειδοποιήσεις σχετικά με κενές θέσεις εργασίας μέσω αντιστοίχισης των μεμονωμένων προφίλ τους με διαθέσιμες θέσεις εργασίας δημοσίου τομέα.
γ) Διασφάλιση αποδοτικότερων, ταχύτερων, αξιόπιστων διαδικασιών πρόσληψης μέσω επιτάχυνσης διαδικασίας επικύρωσης/επαλήθευσης ακαδημαϊκών, επαγγελματικών προσόντων των υποψηφίων. (Εκσυγχρονισμός συστήματος προσλήψεων και ενίσχυση ΑΣΕΠ (Ν. 4765/2021), όπως προαναφέρθηκε στο ερώτημα Β.11.
δ) Χρήση Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων --> Διαδικασία επιλογής Ειδικ. Επιστημ. Προσωπικού
Χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα και την καινοτομία HORIZON 2020.
Η αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής έχει αναδείξει τα κυριότερα θετικά αποτελέσματα της καινοτομίας, που είναι τα ακόλουθα:
- Μείωση του μέσου χρόνου που απαιτείται για την επαλήθευση της εγκυρότητας πιστοποιητικών από ημέρες σε ώρες,
- 100% μείωση του αριθμού των αναπληρώσεων υποψηφίων λόγω εντοπισμού πλαστών δικαιολογητικών,
- Βελτίωση των διαδικασιών λόγω προσωποποιημένων ειδοποιήσεων των υποψηφίων σε θέσεις εργασίας μέσω αντιστοίχισης των μεμονωμένων προφίλ τους με τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας στο δημόσιο
- Το πολυκριτηριακό σύστημα (MCDSS) παρέχει χρήσιμη λειτουργικότητα στον τρόπο κατάταξης των υποψηφίων.
Από τα παραπάνω φαίνεται ότι η καινοτομία διαπιστωμένα συμβάλλει στην απλοποίηση και τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ που σχετίζονται με την αξιολόγηση, επιλογή και πρόσληψη δημοσίων υπαλλήλων. Με την εφαρμογή της περιορίζεται η γραφειοκρατία, επιταχύνεται σημαντικά η ελεγκτική διαδικασία των ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και λοιπών προσόντων των υποψηφίων και οι διαδικασίες πρόσληψης. Ακόμα, βελτιώνεται η διαδικασία επιλογής ώστε να διασφαλίζεται ότι θα επιλεγεί ο κατάλληλος υποψήφιος στην κατάλληλη θέση.
Κατά την διάρκεια του σχεδιασμού της καινοτομίας, ο οποίος διήρκεσε 2,5 έτη, ομάδες χρηστών του ΑΣΕΠ συνεργάστηκαν με τους υπόλοιπους partners του consortium (ομάδας) και προσδιόρισαν τις απαιτήσεις για τις λειτουργικότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο πιλοτικό του φορέα. Είκοσι πέντε (25) άτομα αποτέλεσαν την ομάδα έργου ως εξής: ένας (1) διοικητικός υπάλληλος από τη Βουλή των Ελλήνων, δεκατέσσερις (14) επιχειρησιακοί υπάλληλοι από το ΑΣΕΠ και δέκα (10) υπάλληλοι πληροφορικής από το ΑΣΕΠ.
Το πιλοτικό στάδιο εφαρμογής διήρκεσε περίπου 6 μήνες. Σε αυτό το στάδιο δημιουργήθηκαν μεικτές ομάδες εργασίας, τόσο οργανωτικά (από την Διεύθυνση Πληροφορικής και τις επιχειρησιακές Διευθύνσεις) όσο και ιεραρχικά (υπάλληλοι, Γενική Διευθύντρια, Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό, Μέλη του ΑΣΕΠ). Οι ομάδες συμμετείχαν στην αξιολόγηση των διαφορετικών βημάτων του σεναρίου στο πιλοτικό στάδιο του. Για την πιλοτική εφαρμογή χρησιμοποιήθηκε δείγμα από υποψήφιους υψηλών προσόντων για θέσεις Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού.
H oμάδα έργου υπό την καθοδήγηση του Επιστημονικού Υπευθύνου και το συνολικό συντονισμό του Project Coordinator αλλά και σε στενή συνεργασία με το ΕΜΠ (Project Manager) λειτούργησε σε υποομάδες εργασίας στα διάφορα στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης της πιλοτικής εφαρμογής. Οι εργασίες αφορούσαν:
Η καινοτομία αναπτύχθηκε με συνεργασία εταίρων στο πλαίσιο του Consortium που ανέλαβε το έργο μέσα από το πρόγραμμας HORIZON 2020. Διακριτοί ρόλοι ήταν το Project Management, οι Technical Partners και οι Πιλότοι. Σε τοπικό επίπεδο η καινοτομία υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και τη Βουλή των Ελλήνων. Συνολικά στο έργο συμμετέχουν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς από την Ισπανία, τη Γερμανία, την Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ως εξής: DSS Lab ΕΜΠ, ATOS, Fraunhofer IAIS, Knowledge Biz Consulting, The Open University, The Technische Informationsbibliothek (TIB), Instituto de Engenhariade Sistemas e Computadores, Investigacao e Desenvolvimento em Lisboa (INESC), Agência para a Modernização Administrativa (AMA), Βουλή των Ελλήνων, ΑΣΕΠ (τρίτο συνδεδεμένο μέρος), The Secretaria Regional de Saúde e Proteção Civil (SRS), Instituto de Desenvolvimento de Novas Tecnologias (UNINOVA).
Κάθε partner ασχολήθηκε με την επί μέρους πιλοτική εφαρμογή που αφορούσε τη χώρα του και τις τοπικές ανάγκες. Ειδικότερα, τέσσερα (4) ήταν τα πεδία των πιλοτικών εφαρμογών: α) Υποστήριξη της δια βίου μάθησης, β) Βελτιστοποίηση Πανεπιστημιακών Διαδικασιών μέσω Έξυπνου Σχεδιασμού Προγράμματος Σπουδών και Ψηφιακής Διαπίστευσης Φοιτητών, γ) Στελέχωση του Δημόσιου Τομέα – Η περίπτωση της Ελλάδας και δ) Στελέχωση του Δημόσιου Τομέα – Η περίπτωση της Πορτογαλίας. Ωστόσο, στο στάδιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης, υπήρχε συστηματική συνεργασία με τους τεχνικούς partners , με διακριτούς ρόλους στον καθορισμό των προδιαγραφών και των λειτουργιών της πλατφόρμας QualiChain, με συντονιστή το Εργαστήριο Συστημάτων Αποφάσεων και Διοίκησης (Decision Support Systems) της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Μια πρόκληση που παρουσιάστηκε στο αρχικό στάδιο του σχεδιασμού ήταν το να γίνει κατανοητή η κρισιμότητα εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα σε σημαντικό μέρος του σχεδιασμού. Για τη διαχείρισή του έγινε παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο ο ιδιωτικός τομέας θα συνδράμει στον σχεδιασμό, όμως τονίστηκε ότι τελικά την ιδιοκτησία θα την έχει ο δημόσιος τομέας με τον φορέα σχεδιασμού. Ορισμένα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν στο στάδιο των tests που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου.
Η συμμόρφωση με την Ελληνική και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία (GDPR) (ΕΕ)2016/679 αποτελεί ακόμα ένα ειδικό θέμα το οποίο απασχολεί το σύνολο της δημόσιας διοίκησης ως προς την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και το οποίο παρακολουθείται στενά από το ΑΣΕΠ.
Για τα υπόλοιπα προβλήματα θα χρειαστούν πρόσθετες δράσεις οι οποίες είναι ήδη υπό συζήτηση στο ΑΣΕΠ.
Κρίσιμη συνθήκη για την επιτυχία της καινοτομίας είναι η εξωστρέφεια και η παροχή απτών λύσεων μέσω της εμπλοκής της ηγεσίας στον σχεδιασμό για να καμφθούν εσωτερικές αντιστάσεις και να προωθηθούν (νομοθετικές) αλλαγές.
Μέσα από το σχεδιασμό, αποκτήθηκε εμπειρία και ενισχύθηκε η ικανότητα για την διαχείριση ευαίσθητων ζητημάτων που βρίσκονται στον πυρήνα της κουλτούρας του Δημοσίου Τομέα. Ακόμη, αποκτήθηκε γνώση σχετικά με οργανωτικά ζητήματα, ενώ έγινε αντιληπτό ότι ο Δημόσιος Τομέας μπορεί μέσα από τέτοιες προσεγγίσεις και καινοτομίες μπορεί να αλλάξει.
Yποστήριξη της ανάπτυξης καινοτομίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού οικοσυστήματος.
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου.