Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, απαντώντας στις προκλήσεις των καιρών, εμπλουτίζει τη μουσειακή εμπειρία που προσφέρει στους επισκέπτες του μέσα από μία σύγχρονη εφαρμογή (app) για φορητές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές παλάμης κ.ά.), με την ονομασία “Το Μουσείο Είναι Παντού“.
Το “Μουσείο Είναι Παντού – Museum on the Go” είναι μία εφαρμογή για έξυπνες κινητές συσκευές iOS και Android, και αφορά όλους τους κατοίκους και επισκέπτες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Πρόκειται για έναν έξυπνο ψηφιακό ξεναγό που συνδέει το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης με την πόλη της Θεσσαλονίκης αλλά και τον ευρύτερο χώρο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ).
Μέσω της νέας εφαρμογής “Το Μουσείο Είναι Παντού”, ένας ψηφιακός ξεναγός όχι μόνο καθοδηγεί τους επισκέπτες μέσα στο μουσείο αλλά “δραπετεύει” από αυτό και τους συνοδεύει έξω, στις περιηγήσεις τους στην πόλη και τις εκδρομές τους. Συναρπαστικές αφηγήσεις ταξιδεύουν τους χρήστες στον χώρο και τον χρόνο και αφηγούνται την ιστορία της πόλης, αποκαλύπτοντας τα κρυμμένα μυστικά της.
Παίρνοντας τη θέση ενός προσωπικού ψηφιακού ξεναγού, το app λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο Μουσείο, τα εκθέματά του και τους χώρους όπου αυτά ήρθαν στο φως. Αυτό το παιχνίδι περιήγησης διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του χρήστη προσκαλώντας τον, μέσα από μικρές ιστορίες που ζωντανεύουν το παρελθόν, να επισκεφτεί το Μουσείο, να περιπλανηθεί στις γειτονιές της πόλης, να γνωρίσει την αρχαία Μακεδονία.
Ο χρήστης παίρνει πληροφορίες μέσα από εικόνες, σύντομα κείμενα, ακουστικές ξεναγήσεις (audioguide) και ψηφιακούς χάρτες. Η έξυπνη διαδραστική εφαρμογή στέλνει ηχητικές ή/και οπτικές ειδοποιήσεις που βοηθούν στην πλοήγηση των επισκεπτών στα εκθέματα και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Οι χρήστες θα μπορούν να επιλέγουν αντικείμενα και να τα αποθηκεύουν στην κατηγορία “αγαπημένα” αλλά και να ακολουθούν προτεινόμενες διαδρομές για μια πιο στοχευμένη ξενάγηση.
Η καινοτομία της εν λόγω εφαρμογής έγκειται στην αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων (αυτόματος προσδιορισμός θέσης χρήστη, τεχνικές παιχνιδοποίησης) και στις δυνατότητες που αυτά παρέχουν, στο σύνολο των κατοίκων και επισκεπτών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
2023 - 15.000 πολίτες
Ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας για την επιτυχία και τη βιωσιμότητα των μουσείων αναδεικνύεται σήμερα ολοένα και πιο σημαντικός. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, δεν διέθετε, έως τώρα, για τους επισκέπτες του ψηφιακή ξενάγηση. Για το λόγο αυτό, σχεδίασε μια σύγχρονη ψηφιακή εφαρμογή που καλύπτει το παραπάνω έλλειμμα και αξιοποιεί τις σύγχρονες ψηφιακές εξελίξεις.
Επιπρόσθετοι λόγοι για την ανάπτυξη της καινοτομίας είναι:
Η διαδρατική εφαρμογή “Το Μουσείο Είναι Παντού” έχει διαφοροποιημένο περιεχόμενο ανάλογα με τη θέση του χρήστη και απευθύνεται σε χρήστες τόσο εκτός των χώρων του Αρχαιολογικού Μουσείου όσο και εντός αυτού. Σχεδιάστηκε από ομάδα υπαλλήλων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και υλοποιήθηκε από εξωτερικούς αναδόχους μετά από διεθνή διαγωνισμό.
Η εφαρμογή, εντός του Μουσείου παρέχει δυνατότητα ξενάγησης σε 150 εμβληματικά εκθέματα. Μέσω ενός πυκνού δικτύου φάρων (beacons) η εφαρμογή εντοπίζει τη θέση του χρήστη και τον ενημερώνει για την ύπαρξη των διαθέσιμων εκθεμάτων. Όλο το πληροφοριακό υλικό είναι διαθέσιμο σε μορφή κειμένου και ήχου.
Εκτός του μουσείου ο χρήστης της εφαρμογής δέχεται στη συσκευή του ειδοποιήσεις σχετικά με κοντινές θέσεις ιστορικού ενδιαφέροντος και μπορεί να ενημερώνεται μέσα από εικόνες και κείμενα. Τα 250 ευρήματα που εκτίθενται στο μουσείο και προέρχονται από 80 και πλέον σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έχουν χαρτογραφηθεί ψηφιακά.
Επιπρόσθετα, η καινοτόμα εφαρμογή διαθέτει πληροφορίες κειμένου και ήχου σε 12 γλώσσες και παρέχει τη δυνατότητα στο Μουσείο να δημιουργεί και να προτείνει στους επισκέπτες, μέσω της αποστολής μηνυμάτων (push notifications), θεματικές διαδρομές.
Βασικοί στόχοι της δράσης είναι:
Μέσω της εφαρμογής “Το μουσείο είναι παντου (Museum on the Go)” έχει αναβαθμιστεί η εμπειρία των επισκεπτών του Μουσείου και οι ψηφιακές υπηρεσίες εξυπηρέτησης των τουριστών της Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς ο οδηγός αυτός είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για κάθε ταξιδιώτη. Επίσης έχει βελτιωθεί η προσβασιμότητα του μουσείου, καθώς μέσω της ψηφιακής εφαρμογής επιτρέπεται σε άτομα ΑμεΑ να περιηγούνται στο μουσείο μέσω εξατομικευμένων διαδρομών (π.χ. ειδική διαδρομή στην εφαρμογή με τίτλο «Ένα μουσείο για να αγγίξετε»/“A museum to touch” για άτομα με αναπηρία όρασης).
Από τον Οκτώβριο του 2022, η εφαρμογή έχει εγκατασταθεί σε περίπου 7.000 συσκευές και έχει “κατέβει” σε περισσότερες από 21.000 συσκευές iOS και Android. Οι αξιολογήσεις των χρηστών, οι οποίες υποβάλλονται μέσω της εφαρμογής (Google Business Reviews), είναι θετικά.
Η καινοτομία αναπτύχθηκε από τον φορέα αποκλειστικά in house στο στάδιο του σχεδιασμού.
Στάδιο σχεδιασμού
Ο σχεδιασμός της καινοτομίας υλοποιήθηκε από μια ομάδα στελεχών σύμφωνα με τις γενικότερες επιχειρησιακές ανάγκες και στόχους του φορέα. Στο στάδιο αυτό λήφθηκε υπόψη η ανάγκη σχεδιασμού ενός σύγχρονου ψηφιακού οδηγού.
Για τον σχεδιασμό της εφαρμογής συνδυάστηκαν η εμπειρία και γνώση σε θέματα μουσειακής εμπειρίας και ψηφιακών εξελίξεων της ομάδας έργου, οι επιχειρησιακές ανάγκες και στόχοι και η συμβουλευτική καθοδήγηση έμπειρων επαγγελματιών στον χώρο ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών. Μετά το πρώτο στάδιο υλοποίησης της εφαρμογής πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένοι τεχνικοί έλεγχοι για την σταθερότητά της και την εν γένει βελτίωσή της. Στο τελικό στάδιο των ελέγχων πραγματοποιήθηκαν και έρευνες στο κοινό για να διαπιστωθεί η ευχρηστία και λειτουργικότητά της.
Στο πειραματικό στάδιο η εφαρμογή διατέθηκε στην ομάδα έργου, που σε συνεργασία με τους αναδόχους του έργου, έλεγξαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της εφαρμογής και τη λειτουργικότητά της, προτείνοντας διορθώσεις και σημαντικές βελτιώσεις. Στη συνέχεια η εφαρμογή διατέθηκε στα ψηφιακά καταστήματα σε δοκιμαστική μορφή και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης μαζί με τους αναδόχους απευθύνθηκε σε περιορισμένο αριθμό χρηστών, στους υπαλλήλους του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, σε υπαλλήλους των αναδόχων διαφορετικών ειδικοτήτων και σε μικρό αριθμό επισκεπτών διαφόρων ηλικιών και εθνικοτήτων, προκειμένου να την δοκιμάσουν και να την αξιολογήσουν.
Η διαδρατική εφαρμογή “Το Μουσείο Είναι Παντού” έχει διαφοροποιημένο περιεχόμενο ανάλογα με τη θέση του χρήστη και απευθύνεται σε χρήστες τόσο εκτός των χώρων του Αρχαιολογικού Μουσείου όσο και εντός αυτού. Σχεδιάστηκε από ομάδα υπαλλήλων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και υλοποιήθηκε από εξωτερικούς αναδόχους μετά από διεθνή διαγωνισμό.
Η εφαρμογή, εντός του Μουσείου παρέχει δυνατότητα ξενάγησης σε 150 εμβληματικά εκθέματα. Μέσω ενός πυκνού δικτύου φάρων (beacons) η εφαρμογή εντοπίζει τη θέση του χρήστη και τον ενημερώνει για την ύπαρξη των διαθέσιμων εκθεμάτων. Όλο το πληροφοριακό υλικό είναι διαθέσιμο σε μορφή κειμένου και ήχου.
Εκτός του μουσείου ο χρήστης της εφαρμογής δέχεται στη συσκευή του ειδοποιήσεις σχετικά με κοντινές θέσεις ιστορικού ενδιαφέροντος και μπορεί να ενημερώνεται μέσα από εικόνες και κείμενα. Τα 250 ευρήματα που εκτίθενται στο μουσείο και προέρχονται από 80 και πλέον σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, έχουν χαρτογραφηθεί ψηφιακά.
Επιπρόσθετα, η καινοτόμα εφαρμογή διαθέτει πληροφορίες κειμένου και ήχου σε 12 γλώσσες και παρέχει τη δυνατότητα στο Μουσείο να δημιουργεί και να προτείνει στους επισκέπτες, μέσω της αποστολής μηνυμάτων (push notifications), θεματικές διαδρομές.
Η καινοτομία διαδίδεται στο εσωτερικό του φορέα με παρουσιάσεις, ενημερωτικό υλικό και σεμινάρια και στο ευρύ κοινό μέσω της ιστοσελίδας του φορέα, με δραστηριότητες του Γραφείου Τύπου, με συμμετοχή σε συνέδρια, εκδηλώσεις, ημερίδες και σεμινάρια, με τη χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης και με παρουσιάσεις σε ομάδες εργασίας.
Η καινοτόμα εφαρμογή "Το Μουσείο Είναι Παντού" δημιουργήθηκε με τη συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με δύο έμπειρες στον χώρο της τεχνολογίας εταιρείες. Οι συνεργάτες εξασφάλισαν ώστε το app να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των σύγχρονων χρηστών και να εξάπτει την περιέργεια για εξερεύνηση. Στηρίζει τη διαφορετικότητα λαμβάνοντας υπόψη τις ποικίλες ανάγκες λόγω διαφορετικής καταγωγής, γλώσσας, ηλικιακής ομάδας, προσωπικών εμπειριών και γνώσεων, επαφής με την τεχνολογία αλλά και ατομικών δυσκολιών και περιορισμών.
Μετά την τελική διάθεση της εφαρμογής δεν διαπιστώθηκαν σημαντικά προβλήματα, ενώ μικρές τεχνικές διορθώσεις επιλύονται από τις αναδόχους εταιρίες στο πλαίσιο της 3ετούς δωρεάν υποστήριξης και συντήρησης που είχε προβλεφθεί.
Απαραίτητη για την δημιουργία και επιτυχή ολοκλήρωση της εφαρμογή υπήρξε η ουσιαστική υποστήριξη των προϊσταμένων του οργανισμού, η αφοσίωση των υπαλλήλων του οργανισμού που απασχολήθηκαν σε όλα τα στάδια υλοποίησης, η θετική ανταπόκριση από όλους τους εργαζόμενους στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και η αποδοτική συνεργασία με τις αναδόχους εταιρίες.
Η εφαρμογή σχεδιάστηκε από το Μουσείο συνεπώς καλύπτει πραγματικές απαιτήσεις και ανάγκες του. Η αποδοχή της από τους επισκέπτες του Μουσείου δικαιώνει τις επιλογές της Ομάδας Έργου. Στόχος της ανάπτυξης της εφαρμογής είναι να έχουν όλοι και όλες τη δυνατότητα να συνδυάσουν μια βόλτα στο Μουσείο ή στην πόλη με τη χαρά της ανακάλυψης του παρελθόντος.
Yποστήριξη της ανάπτυξης καινοτομίας στην ελληνική δημόσια διοίκηση μέσω της δημιουργίας ενός δυναμικού οικοσυστήματος.
Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου.