Skip to content
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

19/03/2025

Η Καινοτομία

Το ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού υλοποιώντας το έργο «Το ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού», προχώρησε στην υλοποίηση μιας σειράς καινοτόμων δράσεων οι οποίες στοχεύουν στην αναβάθμιση των υπηρεσιών και των δραστηριοτήτων του μουσείου, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού των δραστηριοτήτων του, απαντώντας στις αυξανόμενες ανάγκες που φέρει η νέα ψηφιακή εποχή.

  • Πιο συγκεκριμένα, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη, εστιάζοντας σε συμπεριληπτικές δραστηριότητες για επισκέπτες με αναπηρία, αλλά και σε δράσεις που ενισχύουν την εξωστρέφεια του μουσείου, με σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών από όλο τον κόσμο τόσο στο φυσικό, όσο και στο ψηφιακό του περιβάλλον.
  • Στόχος των παραπάνω δράσεων είναι η ενίσχυση της διάδρασης του επισκέπτη, προσφέροντάς του δυνατότητες αλληλεπίδρασης με τα εκθέματα του μουσείου, γεγονός που όχι μόνο ενισχύει το αποτύπωμα του στην μνήμη του επισκέπτη αλλά το καθιστά ιδανικό για παιδιά, μεταφέροντάς τους γνώσεις με έναν διασκεδαστικό αλλά και αποτελεσματικό τρόπο.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των υπηρεσιών του μουσείου πραγματοποιήθηκαν οι εξής δράσεις:

  • Επανασχεδιασμός, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός της ιστοσελίδας www.mbp.gr για την βελτίωση της πλοήγησης του χρήστη
  • Εφαρμογή ακουστικής ξενάγησης με τη χρήση φορητών συσκευών (audio guide) για τους επισκέπτες όλων των δεξιοτήτων. Οι ξεναγήσεις είναι διαθέσιμες σε 11 γλώσσες: Ελληνική, Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ισπανική, Ρωσική, Σερβική, Βουλγαρική, Εβραϊκή, Τουρκική και Κινεζική.
  • Εφαρμογή ακουστικής ξενάγησης για άτομα με προβλήματα όρασης με χρήση πιστοποιημένων φορητών συσκευών (audio guide).
  • Εφαρμογή ξενάγησης για άτομα με προβλήματα ακοής στην ελληνική νοηματική.
  • Εφαρμογή πολυγλωσσικής ξενάγησης για τις φορητές συσκευές των επισκεπτών (mobile app για φορητές συσκευές Android & iOS).
  • Εφαρμογή εικονικής επίσκεψης σε επιλεγμένα εκθέματα του μουσείου με χρήση AR τεχνολογίας για τις φορητές συσκευές των επισκεπτών (mobile app για συσκευές Android & iOS).
  • Ειδική σήμανση στους χώρους και στα εκθέματα του Μουσείου που αντιστοιχούν στις ξεναγήσεις (αριθμητικές σημάνσεις και QRCodes).
  • Ψυχαγωγικές εκπαιδευτικές διαδραστικές εφαρμογές για νέους
  • Σύντομα και περιεκτικά εκπαιδευτικά βίντεο
  • Επανασχεδιασμένη, αναβαθμισμένη και εκσυγχρονισμένη νέα ιστοσελίδα που είναι φιλική σε φορητές συσκευές και tablets.
  • Τοπικό ασύρματο δίκτυο σε όλους τους χώρους του (χώρος υποδοχής, 11 αίθουσες μόνιμης έκθεσης, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, πτέρυγα περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο, πωλητήριο).

Ωφελούμενοι:

Γενικός Πληθυσμός

Χρησιμοποιεί τεχνολογικό μέσο;

Ναι

Βασικός λόγος ανάπτυξης:

Προσαρμογή στις τεχνολογικές εξελίξεις

Τρόπος λειτουργίας:

Κατά το στάδιο της πειραματικής εφαρμογής του έργου, πραγματοποιήθηκε εσωτερική χρήση από το προσωπικό του Μουσείου, με σκοπό την αξιολόγηση των δυνατότητων και των νέων λειτουργιών, για τη βελτίωση και αναβάθμισή τους.

Στόχος της καινοτομίας:

Απώτερος στόχος όλων των συντελεσμένων δράσεων, εκτός από την αύξηση της επισκεψιμότητας και τη δημιουργία ενός πολλαπλά αξιοποιήσιμου ψηφιακού αποθέματος από τους επιστήμονες και το ευρύ κοινό στο παρόν και στο μέλλον, είναι το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού να αποτελέσει έναν διαρκή παγκόσμιο πόλο έλξης απόλυτα εναρμονισμένο στις σύγχρονες ανάγκες μάθησης και ψυχαγωγίας. Καθώς επίσης, να επιτελέσει τον κοινωνικό του ρόλο με έναν τρόπο εξωστρεφή, ευχάριστο και προσαρμοσμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα και την ψηφιακή εποχή.

Βασική πηγή χρηματοδότησης:

ΕΣΠΑ

Κόστος ανάπτυξης:

Το έργο «Ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού», υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020», με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προϋπολογισμό: 494.760,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.

Κύρια αποτελέσματα από την ανάπτυξη της καινοτομίας για τον φορέα και τους χρήστες της:

Βελτίωση της προσβασιμότητας τους

Πως βοήθησε η καινοτομία την μεταβολή συγκριτικά με την προηγούμενη κατάσταση:

Μέσω των νέων καινοτομιών σημειώθηκε σημαντική βελτίωση της ικανοποίησης των επισκεπτών, δεδομένου ότι ενισχύθηκε η προσβασιμότητα αλλά και ο χρόνος ανταπόκρισης και αναμονής, ενώ ιδιαίτερο βάρος δόθηκε και στην ανάπτυξη της αλληλεπίδρασης των χρηστών, η γνώμη των οποίων και η ανατροφοδότηση που παρείχαν συνέβαλε σημαντικά στην διαμόρφωση και των σχεδιασμό των εν λόγω δράσεων.

Στάδιο σχεδιασμού:

  1. Ανάλυση και Κατηγοριοποίηση Εκθεμάτων: Το έργο ξεκινά με μια λεπτομερή ανάλυση των εκθεμάτων του Μουσείου, που περιλαμβάνει εικόνες, βυζαντινές φορητές εικόνες, ψηφιδωτά, κειμήλια και άλλα αντικείμενα της Βυζαντινής περιόδου. Κάθε αντικείμενο καταγράφηκε με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, τόσο σε οπτικό όσο και σε ιστορικό επίπεδο.
  2. Ψηφιακή Τεκμηρίωση: Τα έργα τέχνης αποτυπώθηκαν με προηγμένα ψηφιακά εργαλεία, όπως 3D σάρωση, υψηλής ανάλυσης φωτογραφία και τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Αυτό επιτρέπει στον επισκέπτη να εξερευνήσει τα αντικείμενα από όλες τις γωνίες και να εμβαθύνει στην ιστορία τους.
  3. Δημιουργία Διαδραστικών Εφαρμογών: Ο ψηφιακός εκθεσιακός χώρος είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να αλληλεπιδράσει με τα εκθέματα μέσω διαδραστικών εφαρμογών. Μέσω αυτών, οι χρήστες μπορούν να «αγγίξουν» και να εξερευνήσουν τα έργα με τρόπους που δεν είναι εφικτοί στον παραδοσιακό φυσικό χώρο.
  4. Διαδραστική Εμπειρία και Εκπαίδευση: Η ψηφιακή πλατφόρμα προσφέρει εκπαιδευτικά εργαλεία και δραστηριότητες, όπως πολυγλωσσικές πληροφορίες, βίντεο, ηχητικά ντοκιμαντέρ, αλλά και παιχνίδια μάθησης για μικρούς και μεγάλους, ενισχύοντας την κατανόηση του Βυζαντινού Πολιτισμού μέσω της εμπειρίας.
  5. Οπτικοποίηση μέσω Επαυξημένης και Εικονικής Πραγματικότητας: Με τη βοήθεια τεχνολογιών VR και AR, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν εκθέματα σε εικονικούς χώρους που τους επιτρέπουν να ταξιδέψουν στο χρόνο και να παρακολουθήσουν την εξέλιξη του Βυζαντινού πολιτισμού, ενσωματώνοντας αλληλεπιδραστικά στοιχεία.
  6. Δημιουργία Κοινότητας και Συνεργασίες: Το έργο δεν περιορίζεται μόνο στη φυσική και ψηφιακή διάσταση του Μουσείου, αλλά ανοίγει τη δυνατότητα για διεθνείς συνεργασίες με άλλους μουσειακούς χώρους και πολιτιστικούς οργανισμούς, ανταλλάσσοντας δεδομένα και δημιουργώντας μια παγκόσμια κοινότητα ενδιαφερόμενων για την βυζαντινή κληρονομιά.

Στάδιο εφαρμογής:

Κατά το στάδιο της πειραματικής εφαρμογής του έργου, πραγματοποιήθηκε εσωτερική χρήση από το προσωπικό του Μουσείου, με σκοπό την αξιολόγηση των δυνατότητων και των νέων λειτουργιών, για τη βελτίωση και αναβάθμισή τους.

Εκτίμηση – περιγραφή για τις αναγκαίες συνθήκες επιτυχίας και βιωσιμότητας της καινοτομίας:

Η επιτυχία του έργου στηρίχθηκε σε μια συντονισμένη προσέγγιση που συνδύασε στρατηγικό σχεδιασμό, τεχνολογική καινοτομία, εκπαίδευση του προσωπικού, στρατηγική προώθησης και συνεργασίες με άλλους φορείς. Οι συνεχείς αξιολογήσεις και η προσαρμογή στις ανάγκες του κοινού συνέβαλαν στη διατήρηση της ποιότητας και της προσβασιμότητας του έργου, καθιστώντας το ένα σύγχρονο και δυναμικό ψηφιακό μουσείο που αναδεικνύει την πλούσια κληρονομιά του Βυζαντίου.

Αξιολόγηση

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

Με μια ματιά

Τίτλος Φορέα

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Ταυτότητα

INNO_1742367544_4737

Περιφέρεια

Κεντρικής Μακεδονίας

Επίπεδο διακυβέρνησης

Εθνικό

Τύπος Φορέα

ΝΠΔΔ

Έτος σχεδιασμού

2021

Έτος υλοποίησης

2021

Τομέας Καινοτομίας

Αφορά τον σχεδιασμό μια νέας ή τη βελτίωση μιας υφιστάμενης εσωτερικής λειτουργίας και διαδικασίας

Τομέας Πολιτικής

Ιστοσελίδα

Βυζαντινό-μουσείο-Πολιτισμού

Κοινοποιήστε σε:

Δείτε επίσης

Το Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής πρωτοκόλλησης και διακίνησης εγγράφων με ψηφιακές υπογραφές «AIANOS», αναπτύχθηκε από το Τμήμα Δ’ Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης...

Ο ιστότοπός μας χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και την εξατομίκευση του περιεχομένου. 

Διαβάστε περισσότερα